Ugaszenie widocznych pลomieni w samochodzie elektrycznym to czฤsto dopiero poczฤ tek akcji gaลniczej. Ze wzglฤdu na ryzyko ponownego zapลonu, uszkodzony akumulator litowo-jonowy wymaga wielogodzinnego chลodzenia i monitorowania przy uลผyciu kamer termowizyjnych. Specyfika baterii wymusza na straลผakach stosowanie innych procedur i sprzฤtu niลผ w przypadku pojazdรณw spalinowych.

Dlaczego gaszenie samochodรณw elektrycznych jest trudne?
Choฤ statystycznie poลผary aut elektrycznych zdarzajฤ siฤ rzadziej niลผ spalinowych, ich ugaszenie jest znacznie wiฤkszym wyzwaniem dla sลuลผb ratowniczych. Winowajcฤ jest akumulator litowo-jonowy โ jego budowa i skลad chemiczny sprawiajฤ , ลผe tradycyjne metody gaลnicze czฤsto zawodzฤ .
Gลรณwnym zagroลผeniem jest tzw. ucieczka termiczna (ang. thermal runaway). Wystarczy uszkodzenie i przegrzanie jednego ogniwa, by wywoลaฤ reakcjฤ ลaลcuchowฤ , ktรณra obejmuje kolejne. Proces ten generuje ekstremalne temperatury i gwaลtowne wyrzuty palnych gazรณw, co grozi seriฤ eksplozji i trudnym do opanowania poลผarem.
Jednak ugaszenie widocznych pลomieni to dopiero poczฤ tek. Ogromna energia zmagazynowana w akumulatorze moลผe podtrzymywaฤ niewidoczne reakcje chemiczne przez wiele godzin, groลผฤ c ponownym zapลonem. Dlatego tak waลผne jest nieustanne chลodzenie baterii, co drastycznie wydลuลผa czas akcji. Niekiedy konieczne jest nawet zanurzenie caลego wraku w specjalnym kontenerze z wodฤ na kilkadziesiฤ t godzin.
Dodatkowe trudnoลci w trakcie akcji gaลniczej to:
- Toksyczne opary โ spalajฤ ca siฤ bateria emituje gazy toksyczne dla ratownikรณw i otoczenia.
- Instalacja wysokiego napiฤcia โ stwarza ryzyko poraลผenia prฤ dem.
- Trudny dostฤp do baterii โ jej hermetyczna i wzmocniona obudowa, umieszczona pod podลogฤ , znaczฤ co utrudnia dotarcie ze ลrodkiem gaลniczym bezpoลrednio do ลบrรณdลa ognia.
Procedury gaszenia poลผarรณw samochodรณw elektrycznych
Gaszenie samochodu elektrycznego to skomplikowane zadanie, wymagajฤ ce od straลผakรณw specjalistycznej wiedzy i ลcisลego przestrzegania procedur. Aby zapewniฤ maksymalne bezpieczeลstwo i skutecznoลฤ, akcja przebiega w trzech gลรณwnych etapach.
Pierwszy etap to rozpoznanie i zabezpieczenie miejsca zdarzenia. Po dotarciu na miejsce ratownicy muszฤ najpierw upewniฤ siฤ, ลผe majฤ do czynienia z autem elektrycznym (na co wskazujฤ oznaczenia lub brak rury wydechowej). Kolejnym krokiem jest zabezpieczenie terenu, wyznaczenie strefy bezpieczeลstwa i โ o ile to moลผliwe โ odลฤ czenie instalacji wysokiego napiฤcia. W zlokalizowaniu najwaลผniejszych komponentรณw, takich jak przewody czy gลรณwny wyลฤ cznik prฤ du, pomagajฤ straลผakom Karty Ratownicze (Rescue Sheets). Niezbฤdna jest takลผe stabilizacja pojazdu, aby zapobiec jego niekontrolowanemu ruchowi.
Drugi etap to wลaลciwe dziaลania ratowniczo-gaลnicze. Wybรณr metody zaleลผy od ลบrรณdลa ognia. Jeลli pลonie kabina, opony czy karoseria, straลผacy siฤgajฤ po tradycyjne ลrodki, jak woda czy proszek gaลniczy. Najwiฤksze wyzwanie pojawia siฤ, gdy ogieล obejmuje pakiet akumulatorรณw. Wรณwczas najwaลผniejszym i najskuteczniejszym ลrodkiem staje siฤ woda, podawana w ogromnych iloลciach. Jej gลรณwnym celem nie jest jednak gaszenie pลomieni, lecz intensywne chลodzenie ogniw, by przerwaฤ reakcjฤ ลaลcuchowฤ i zapobiec kolejnym eksplozjom.
Ostatni etap to dziaลania po ugaszeniu poลผaru. Poniewaลผ ryzyko ponownego zapลonu pozostaje wysokie, straลผacy jeszcze przez dลugi czas monitorujฤ temperaturฤ baterii za pomocฤ kamer termowizyjnych. Po zakoลczeniu dziaลaล przekazujฤ wrak wลaลcicielowi z zaleceniem, by odizolowaล go w bezpiecznym miejscu na co najmniej 48 godzin. W skrajnych przypadkach wrak trafia do specjalnego kontenera wypeลnionego wodฤ .
Jakie metody gaszenia sฤ stosowane?
To, jaka metoda gaszenia zostanie uลผyta, zaleลผy od ลบrรณdลa ognia. Straลผacy majฤ do dyspozycji rรณลผne ลrodki, w tym wodฤ, proszki gaลnicze czy sprฤลผonฤ pianฤ (CAFS). O ile standardowe techniki sฤ skuteczne w przypadku poลผaru kabiny czy opon, o tyle pลonฤ cy akumulator wymaga zupeลnie innego podejลcia.
Polewanie obudowy akumulatora z zewnฤ trz przynosi niewielkie efekty, dlatego straลผacy coraz czฤลciej siฤgajฤ po nowoczesne rozwiฤ zania, takie jak specjalistyczne lance gaลnicze. Umoลผliwiajฤ one przebicie pancerza baterii i podanie wody bezpoลrednio do jej wnฤtrza, co radykalnie zwiฤksza skutecznoลฤ, skraca czas akcji i ogranicza zuลผycie wody.
Nowoczesne systemy gaลnicze dla samochodรณw elektrycznych, takie jak te opracowane przez firmฤ Rosenbauer, sฤ jeszcze bardziej zaawansowane. Umoลผliwiajฤ one zdalne operowanie lancฤ z bezpiecznej odlegลoลci, co minimalizuje ryzyko dla ratownikรณw naraลผonych na dziaลanie toksycznych gazรณw i wysokiej temperatury. Dziฤki temu proces gaszenia staje siฤ nie tylko skuteczniejszy, ale przede wszystkim bezpieczniejszy dla zespoลรณw ratowniczych.
Czas gaszenia poลผaru samochodu elektrycznego
Czas potrzebny na ugaszenie samochodu elektrycznego to temat, wokรณล ktรณrego narosลo wiele mitรณw. Medialne doniesienia o akcjach trwajฤ cych caลฤ dobฤ budzฤ zrozumiaลy niepokรณj, jednak sytuacja nie jest tak jednoznaczna. Statystycznie, czas interwencji przy poลผarze โelektrykaโ jest porรณwnywalny do akcji z udziaลem aut spalinowych i zazwyczaj zamyka siฤ w przedziale od kilku minut do kilku godzin.
Doniesienia o rekordowo dลugich akcjach, trwajฤ cych nawet ponad 21 godzin, nie oznaczajฤ nieprzerwanej walki z pลomieniami. Zazwyczaj otwarty ogieล udaje siฤ opanowaฤ stosunkowo szybko. Reszta czasu to wielogodzinne, niezbฤdne dla bezpieczeลstwa monitorowanie i chลodzenie akumulatora, by nie dopuลciฤ do jego ponownego zapลonu (reignicji).
Dลugoลฤ akcji zaleลผy wiฤc przede wszystkim od tego, czy ogieล dotarล do baterii trakcyjnej. Poลผar ograniczony do kabiny lub opon straลผacy gaszฤ w standardowym czasie. Sytuacja wyglฤ da zupeลnie inaczej, gdy pลonie akumulator, poniewaลผ wymaga on wielogodzinnego chลodzenia. To wลaลnie dlatego tak waลผny jest rozwรณj technologii, takich jak wspomniane lance gaลnicze. Pozwalajฤ one schลodziฤ ogniwa od wewnฤ trz, co bezpoลrednio przekลada siฤ na szybsze i bezpieczniejsze zakoลczenie operacji.
Zabezpieczenia przeciwpoลผarowe w samochodach elektrycznych
Producenci aut elektrycznych kลadฤ duลผy nacisk na kwestie bezpieczeลstwa, projektujฤ c swoje pojazdy jako zaawansowane, wielopoziomowe systemy. Ich celem jest zarรณwno minimalizacja ryzyka zapลonu, jak i ograniczenie jego ewentualnych skutkรณw.
Kluczowe zabezpieczenia stosowane w nowoczesnych pojazdach elektrycznych to:
- Wzmocniona obudowa baterii โ chroni ogniwa przed uszkodzeniami mechanicznymi podczas kolizji.
- System Zarzฤ dzania Bateriฤ (BMS) โ na bieลผฤ co monitoruje temperaturฤ i napiฤcie ogniw, a w razie wykrycia nieprawidลowoลci moลผe automatycznie odลฤ czyฤ zasilanie.
- Automatyczne odลฤ czanie wysokiego napiฤcia โ w razie wypadku specjalne czujniki w uลamku sekundy odcinajฤ zasilanie, izolujฤ c akumulator od reszty instalacji i chroniฤ c przed poraลผeniem.
- Zaawansowane systemy chลodzenia โ utrzymujฤ optymalnฤ temperaturฤ pracy baterii, zapobiegajฤ c przegrzaniu.
- Materiaลy o podwyลผszonej odpornoลci ogniowej โ spowalniajฤ rozprzestrzenianie siฤ ognia w razie awarii jednego z moduลรณw baterii.
Statystyki poลผarรณw samochodรณw elektrycznych w Polsce
Medialne doniesienia o poลผarach aut elektrycznych budzฤ pytania o bezpieczeลstwo, dlatego warto spojrzeฤ na oficjalne statystyki. Rynek elektromobilnoลci w Polsce rozwija siฤ dynamicznie โ na koniec czerwca 2023 roku po naszych drogach jeลบdziลo juลผ ponad 80 tysiฤcy pojazdรณw z napฤdem elektrycznym. Jak ta rosnฤ ca liczba przekลada siฤ na dane o poลผarach?
Dane Komendy Gลรณwnej Paลstwowej Straลผy Poลผarnej dotyczฤ ce liczby poลผarรณw w Polsce:
Rodzaj pojazdu | 2022 | 2021 |
---|---|---|
Samochody elektryczne (BEV) | 7 | 2 |
Hybrydy | 13 | 13 |
Samochody spalinowe (ICE) | 8333 | 9274 |
Statystyki jasno pokazujฤ , ลผe poลผary aut elektrycznych i hybrydowych stanowiฤ zaledwie uลamek wszystkich tego typu zdarzeล. Mimo dynamicznego wzrostu ich liczby na drogach pลonฤ one nieporรณwnywalnie rzadziej niลผ pojazdy spalinowe, co potwierdza skutecznoลฤ stosowanych w nich zabezpieczeล.
Co robiฤ, gdy zauwaลผฤ dym lub ogieล w moim samochodzie elektrycznym?
Gdy tylko zauwaลผysz dym lub ogieล, najwaลผniejsze jest Twoje bezpieczeลstwo. Dziaลaj szybko i zgodnie z poniลผszymi krokami:
- Zatrzymaj pojazd w bezpiecznym miejscu, z dala od innych aut i budynkรณw.
- Wyลฤ cz zasilanie i natychmiast opuลฤ samochรณd.
- Oddal siฤ na bezpiecznฤ odlegลoลฤ (minimum 15-20 metrรณw).
- Wezwij sลuลผby ratunkowe pod numerem 112 i koniecznie poinformuj dyspozytora, ลผe pali siฤ samochรณd elektryczny.