Sportowe sedany i SUV będą oparte na nowej platformie Stellantis STLA Large, ulepszonej z elektryką 800V.
Następna generacja SUV-a Alfa Romeo Stelvio przełączy się na napęd elektryczny po premierze w 2025 roku. W 2026 roku pojawi się nowy sedan Giulia, a rok później Alfa Romeo przejdzie wyłącznie na napęd elektryczny. Para będzie pierwszymi samochodami opartymi na platformie STLA Large, które będą wykorzystywać elektrykę 800V, co wskazuje na pełne wykorzystanie potencjału nowej platformy Stellantis w wersji Quadrifoglio. Najszybsze samochody na platformie STLA Large będą osiągały prędkość 0-100 km/h w około 2,0 sekundy – prawie o połowę szybciej niż obecnie deklarowane czasy 3,8 sekundy i 3,9 sekundy przez aktualne wersje Stelvio QV i Giulia QV z silnikiem V6.
Nowy Dodge Charger Daytona i nowe Alfa Romeo zaskakują osiągami i zasięgiem
Nowy Dodge Charger Daytona – pierwszy samochód sportowy korzystający z tej platformy, ale z elektryką 400V – oferuje moc do 670 KM i może osiągnąć prędkość 0-100 km/h w 3,3 sekundy. Ma także baterię o pojemności 93,9 kWh (użytecznej), która zapewnia zasięg 317 mil w modelu R/T o mocy 496 KM, zgodnie z cyklem testowym EPA w USA (który jest bardziej wymagający niż reżim WLTP stosowany w Europie). Bateria ta może być ładowana z prędkością do 183 kW, co pozwala na naładowanie od 20% do 80% w 27 minutach. Jednakże, zastosowanie elektryki 800V w duecie Alfa Romeo zapewne umożliwi znacznie szybsze tempo ładowania. Istnieje możliwość, że będzie ona dorównywać niedawno zmodernizowanemu Porsche Taycan, który teraz może przyjąć nawet do 320 kW.
Innowacje w elektrycznych modelach Giulia i Stelvio
Wyższe napięcie może również umożliwić Alfie zmniejszenie prądu, przy którym pracuje układ elektryczny, co pozwoli na cieńsze przewody i tym samym znaczną redukcję wagi samochodu. Może to okazać się kluczowe dla zapewnienia, że nowe samochody dorównają dynamicznym możliwościom swoich poprzedników, biorąc pod uwagę, że Dodge Charger z elektryką 400V waży niemałe 2648 kg. W tym celu Giulia i Stelvio zostaną również wyposażone w aktywne stabilizatory przechyłów i system detekcji terenu. Samochody będą również pierwszymi, które wykorzystają nową architekturę komputerową STLA Brain Stellantis, obiecującą znaczną aktualizację oferowanych przez samochody technologicznych możliwości na pokładzie.
Przyszłość motoryzacji według Alfa Romeo: Personalizacja, aktualizacje oprogramowania i nacisk na doświadczenie kierowcy
Alfa stwierdziła, że umożliwi to większą elastyczność charakteru dynamicznego, z możliwością dostosowania na żywo za pomocą sztucznej inteligencji. Samochody będą również aktualizowane zdalnie przez cały okres ich eksploatacji, dzięki okresowym aktualizacjom oprogramowania dla dalszego doskonalenia. Wewnątrz każdy samochód będzie konsekwentnie skupiony na kierowcy, przy czym dyrektor generalny Alfa Romeo, Jean-Phillipe Imparato, zobowiązał się do konserwatywnego podejścia do oferowanych przez samochody usług cyfrowych. W rozmowie z Autocarem w lipcu 2023 roku powiedział: „Oczywiście szanuję to, co Mercedes robi ze swoją technologią cyfrową, ale moi klienci nie szukają metrowych ekranów multimedialnych w swoich samochodach ani 200 cyfrowych systemów wspomagania do włączania i wyłączania”.
Alfa Romeo: Innowacje w kokpicie i pomoc kierowcy
Imparato dodał, że oba samochody zachowają charakterystyczny kokpit zegarów w formie „cannocchiale” (teleskop), jednocześnie zyskując większy ekran multimedialny. Wyświetlacz head-up może również wspomagać kierowcę, np. wyświetlając „duchowy” samochód z przodu, aby pomóc mu wybrać właściwą linię podczas skomplikowanego zakrętu. „To coś, co powinien zrobić Alfa”, powiedział Imparato, dodając: „Pomaga ci prowadzić samochód i angażuje cię w ten proces. Tego, czego nie potrzebuję, to informacja o pogodzie na trzy tygodnie do przodu. Nie obchodzi mnie to – jestem tu, żeby prowadzić”. Zarówno Stelvio, jak i Giulia będą produkowane w fabryce Cassino obok jednego lub więcej modeli Maserati, również opartych na platformie STLA Large.
źródło: autocar.co.uk