W ostatnim czasie na europejskim rynku motoryzacyjnym zaszły istotne zmiany wskazujące na malejące zainteresowanie samochodami spalinowymi. Przykładem tego trendu jest sytuacja koncernu Stellantis, który zmaga się z poważnymi problemami sprzedażowymi w segmencie pojazdów tradycyjnych. Z kolei sukcesy BMW i4, najlepiej sprzedającego się elektrycznego modelu tej marki, ilustrują rosnącą popularność samochodów elektrycznych.
Problemy sprzedażowe Stellantis
Maj 2024 roku okazał się szczególnie trudny dla Stellantis, z gwałtownym spadkiem zamówień na nowe pojazdy wynoszącym około jedną trzecią. Największe straty odnotowały marki DS Automobiles (-30%), Citroën i Peugeot (po 25%). Opel również zanotował spadek, choć nieco mniejszy, wynoszący 20%. Wzrosty sprzedaży odnotowały tylko marki z byłej grupy FCA, takie jak Fiat (+34%), Alfa Romeo i Jeep.
Francuscy dealerzy Stellantis są zgodni, że maj był dla nich katastrofalnym miesiącem. „Byliśmy w szoku! Nasze sieci były tak mocno poturbowane, że nic nie funkcjonowało poprawnie” – relacjonuje jeden z dealerów. W końcowych dniach maja, sieci dealerskie starały się osiągnąć swoje cele sprzedażowe, jednak bez większych sukcesów. Na przykład, sieć Peugeot osiągnęła we Francji jedynie 89% swojego miesięcznego celu sprzedażowego.
Reakcja Stellantis na kryzys
W odpowiedzi na spadki sprzedaży, Stellantis wdrożył dodatkowe wsparcie dla dealerów, oferując premie za sprzedaż używanych samochodów. Do 30 czerwca, każda sprzedaż używanego pojazdu (zgłoszona jako Spoticar lub Certify w DS) była premiowana kwotą 500 € netto. Ponadto, za sprzedaż używanego pojazdu elektrycznego lub hybrydowego, który znajdował się na placu do 31 grudnia ubiegłego roku, dealerzy otrzymywali premię w wysokości 1 500 € netto.
Aby zwiększyć sprzedaż w czerwcu, Stellantis wprowadził nowe promocje, szczególnie w sieci Peugeot. Premia 1 000 € netto za zamówienia na pojazdy użytkowe miała na celu konkurowanie z ofertami Renault, Forda i Toyoty. Kampania marketingowa skupiona była na premierze nowego modelu e-3008, który jednak nie był jeszcze dostępny, co nie wspierało bieżących celów sprzedażowych.
Problemy Stellantis w Polsce
Podobna sytuacja panuje w Polsce, gdzie sprzedaż Stellantis jest na niskim poziomie. Dealerzy krytykują importera za brak widocznych rezultatów kampanii marketingowych i niewystarczające wsparcie sprzedaży kluczowych modeli. Obecny model funkcjonowania Stellantis Polska wydaje się być wyczerpany, a nowy jeszcze nie został wdrożony. W najbliższym czasie można spodziewać się nowych ofert na zakup samochodów, jako próby ratowania wyników sprzedaży.
BMW i4 na czele sprzedaży
W przeciwieństwie do Stellantis, BMW odnotowuje sukcesy na rynku samochodów elektrycznych. BMW i4 M50, elektryczny model serii 4, był najlepiej sprzedającym się samochodem z linii M w 2023 roku. Sprzedaż modeli z linii M wzrosła o 14.3%, osiągając 202,530 sztuk na całym świecie. i4 M50 ponownie okazał się najbardziej popularnym modelem, przewyższając sprzedaż nawet nowych sportowych modeli, takich jak M2.
BMW M GmbH konsekwentnie rozwija swoją ofertę, wprowadzając nowe modele elektryczne, takie jak i5 M60, i7 M70 oraz planowany na przyszły rok i5 M60 Touring. Sukcesy sprzedażowe modeli elektrycznych pokazują, że strategia BMW, polegająca na poszerzaniu oferty elektryków, przynosi wymierne korzyści.
Zmiany na rynku motoryzacyjnym
Przykład Stellantis i BMW wyraźnie pokazuje, jak zmieniają się preferencje europejskich konsumentów. Malejące zainteresowanie samochodami spalinowymi oraz rosnąca popularność pojazdów elektrycznych wskazują na znaczący zwrot w branży motoryzacyjnej. Koncerny, które nie dostosują swojej oferty do tych zmian, mogą stanąć przed poważnymi problemami, czego przykładem jest spadek zamówień w Stellantis.
Technologiczne innowacje w BMW
BMW nie tylko stawia na elektryfikację, ale również na innowacje technologiczne. Modele takie jak i4 M50 wyposażone są w najnowsze rozwiązania z zakresu autonomicznej jazdy, zaawansowane systemy wspomagania kierowcy oraz inteligentne systemy zarządzania energią. To sprawia, że są one atrakcyjne nie tylko ze względu na ekologię, ale także na komfort i bezpieczeństwo użytkowania.
Przyszłość elektromobilności w Europie
Obserwując obecne tendencje na rynku motoryzacyjnym, można stwierdzić, że przyszłość należy do samochodów elektrycznych. Koncerny, które już teraz inwestują w rozwój i promocję pojazdów elektrycznych, jak BMW, mają szansę na znaczne zyski i wzmocnienie swojej pozycji na rynku. Stellantis, pomimo obecnych trudności, ma przed sobą wyzwanie, by dostosować się do zmieniających się preferencji konsumentów i skierować swoją ofertę w stronę elektromobilności.
Wyzwania dla Stellantis
Przyszłość Stellantis zależy od ich zdolności do adaptacji. Wprowadzenie na rynek większej liczby modeli elektrycznych, inwestycje w infrastrukturę ładowania oraz efektywna kampania promująca zalety pojazdów elektrycznych mogą pomóc koncernowi odzyskać utracone udziały rynkowe. Współpraca z rządami i innymi podmiotami w celu stworzenia bardziej przyjaznego środowiska dla elektromobilności również może okazać się kluczowa.
Podsumowanie
Obserwując obecne tendencje na rynku motoryzacyjnym, można stwierdzić, że przyszłość należy do samochodów elektrycznych. Koncerny, które już teraz inwestują w rozwój i promocję pojazdów elektrycznych, jak BMW, mają szansę na znaczne zyski i wzmocnienie swojej pozycji na rynku. Stellantis, pomimo obecnych trudności, ma przed sobą wyzwanie, by dostosować się do zmieniających się preferencji konsumentów i skierować swoją ofertę w stronę elektromobilności. W przeciwnym razie ryzykuje dalsze spadki sprzedaży i utratę zaufania klientów.
źródło: francuskie.pl, bmwblog.com