ILE KOSZTUJE ŁADOWANIE I EKSPLOATACJA SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO?

Podobnie jak w przypadku tradycyjnych pojazdów z silnikiem na paliwo, koszt zakupu i eksploatacji pojazdu elektrycznego różni się w zależności od modelu, marki i specyfiki pojazdu.

Dobra wiadomość jest taka, że pojazdy elektryczne prawdopodobnie będą cię kosztować mniej w trakcie użytkowania. Energia elektryczna kosztuje znacznie mniej niż benzyna lub olej napędowy, a samochody elektryczne wymagają mniej konserwacji niż silnik spalinowy. Wynika to z faktu, że samochód elektryczny posiada 70% mniej części. Nie trzeba np. wymieniać oleju.

Ponadto oferowane są różne zachęty, takie jak dotacje lub programy rządowe, rabaty, zwiększona kwota amortyzacji lub zwolnienia z podatku akcyzowego od pojazdów, a także zwolnienie z podatku paliwowego.  Koszt ładowania w domu w szczególności w taryfie nocnej jest zdecydowanie korzystny, obecnie może również ładować się za darmo na wielu publicznych stacjach ładowania. Dochodzi do tego oszczędność czasu poprzez korzystania z bus pasów, a przede wszystkim darmowe parkowanie w strefach płatnego parkowania. W Warszawie jest to oszczędność 2 tyś zł. (cena leasingu dobrego auta).

ŁADOWANIE W SIECIACH PUBLICZNYCH

Koszt ładowania samochodu elektrycznego w publicznym punkcie ładowania zależy od sieci punktów ładowania i lokalizacji punktów ładowania. Wiele lokalnych władz oferuje lub będzie oferować ładowarki płatne na ulicy. Czasami mogą być bezpłatne.

Koszty publicznych punktów ładowania również różnią się w zależności od mocy znamionowej i od tego, czy jest ona wolna stacja ładowania (AC np.: ładowanie z latarni), szybka stacja ładowania (DC 50kW -parkingi samochodowe) czy ultra szybka stacja ładowania (DC 150 kw – stacje obsługi autostrad).

W Polsce istnieje wiele publicznych sieci ładowania pojazdów elektrycznych, niektóre z nich oferują zasięg krajowy, a inne tylko w określonych regionach. Główne sieci w Polsce obejmują GreenWay, PGE, Tauron, Energa, Orlen, Nexity.

Metody płatności i dostępu w różnych sieciach są różne. Większość sieci oferuje dostęp za pośrednictwem aplikacji lub karty RFID (lub obu). Dostęp do kart bankowych zbliżeniowych staje się coraz bardziej powszechny, szczególnie w punktach szybkiego ładowania, nie wymagając wcześniejszej rejestracji ani założenia konta. Takie rozwiązanie stosuje np.: ABB.

Chociaż wiele punktów ładowania pojazdów elektrycznych jest bezpłatnych, większość szybkich ładowarek wymaga płatności. Taryfy opłat zwykle zawierają koszt za zużytą energię (za kWh), za minuty ładowania lub ustaloną opłatę za jednorazową sesję ładowania.

Punkty szybkiego ładowania zwykle znajdują się na stacjach paliw na autostradzie lub w galeriach handlowych i mogą być bezpłatne dla niektórych kierowców, ale ogólnie uważa się je za jedną z droższych opcji. Zasadniczo, ponieważ oferują one szybsze ładowanie (kierowcy zazwyczaj mogą naładować samochód elektryczny do 80% w 20-40 minut) i większą wygodę, wydają się być na wagę złota za co właściciel pobiera większą opłatę.

Obecnie koszt ładowania na stacjach AC mieści się w przedziale 1,2 – 1,5 zł, koszt ładowania na szybkich ładowarkach wynosi od 1,5 do 3,9 zł (planowana stawka w Ionity).

ILE KOSZTUJE ŁADOWANIE SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO W DOMU ?

Ładowanie w domu jest często najwygodniejszym i najtańszym sposobem na naładowanie EV.

Większość ładowarek domowych ma moc od 3 kW do 11 kW, choć rekomendujemy wykorzystywać wallbox do 7kW. Jednostki ścienne o wyższej mocy zwykle kosztują więcej niż wolniejsza opcja 7 kW i skracają o połowę czas wymagany do pełnego naładowania pojazdu elektrycznego. Wielu producentów samochodów zawiera umowy z dostawcami punktów ładowania, Arinea jest partnerem kilku wiodących marek w zakresie instalacji stacji ładowania.

W większości przypadków ładowania w domu wymaga parkowania w garażach, aby uniknąć poprowadzenia kabli przez teren publiczny. Chociaż są mniej powszechne, uliczne stacje ładujące dostępne w niektórych lokalizacjach.

Publiczne stacje ładowania wymagają świadczenia usługi ładowania, a co za tym idzie spełnienia wszystkich niezbędnych przepisów oraz odbiorów UDT.

W przypadku domowych stacji ładowania wymagane jest jedynie doprowadzenie instalacji elektrycznej oraz wykonanie zabezpieczeń do wallbox. W celu rozliczenia rekomendowane jest wystąpienie do sprzedawcy energetycznego o założenie podlicznika.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu ?

Samochód elektryczny zużywa średnio 17 kW na 100 km.

Przypadek 1:

Średnio jeżdżę 10 000 km rocznie.

28 km dziennie

4,8 kW dziennie

Taryfa nocna koszt ładowania 35 gr.

Koszt dzienny to 1,68

Koszt na 100 km to 5,95

Przypadek 2:

Średnio jeżdżę 20 000 km rocznie.

54 km dziennie

9,6 kW dziennie

Taryfa nocna koszt ładowania 35 gr.

Koszt dzienny to 3,36

Koszt na 100 km to 5,95

W prasie krąży wiele mitów dotyczących kosztów ładowania. Jednak wszystkie wyliczenia dotycząc korzystania wyłącznie z drogich szybkich publicznych stacji ładowania.

cookies-szare
Serwis używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej Polityka Prywatności.