Druga generacja Porsche Macan zrywa z dotychczasową formułą, stając się pojazdem w pełni elektrycznym. Zbudowany od podstaw na nowej platformie PPE, oferuje nie tylko praktyczny zasięg do 613 km, ale w topowej wersji Turbo również osiągi zarezerwowane dla supersamochodów. Ta zmiana całkowicie odmienia charakter jednego z najpopularniejszych SUV-ów na rynku.

Porsche Macan EV – nowa era elektrycznych SUV-ów
Druga generacja popularnego SUV-a od Porsche to prawdziwa rewolucja: wkracza w nową erę jako model dostępny wyłącznie w wersji elektrycznej. Ten odważny krok na nowo definiuje segment sportowych, elektrycznych SUV-ów i wyznacza kierunek dla przyszłości marki.
Nowy Macan bazuje na platformie PPE (Premium Platform Electric), opracowanej wspólnie z Audi. Jej zastosowanie pozwoliło zaprojektować pojazd od podstaw jako auto w pełni elektryczne, co przełożyło się na optymalny rozkład masy, więcej przestrzeni w kabinie i zachowanie legendarnych właściwości jezdnych Porsche.
Za imponujące osiągi (E-Performance) odpowiadają dwa potężne silniki synchroniczne (PSM), które generują moc sięgającą 639 KM w topowej wersji i zapewniają napęd na wszystkie koła. To dowodzi, że elektryfikacja w wydaniu Porsche nie oznacza kompromisów, a wręcz przeciwnie – jeszcze więcej dynamiki.
Porsche Macan Turbo EV – osiągi
Na czele gamy stoi Porsche Macan Turbo EV – model stworzony dla entuzjastów bezkompromisowych osiągów. Jego parametry mówią same za siebie:
- Moc: 639 KM (470 kW) w trybie Overboost
- Moment obrotowy: 1130 Nm
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,3 sekundy
- Prędkość maksymalna: 260 km/h
- Zużycie energii (WLTP): 18,8–20,7 kWh/100 km
Porsche Macan 4 EV – specyfikacje techniczne
Model Macan 4 EV otwiera gamę elektrycznych SUV-ów Porsche, oferując doskonałe połączenie osiągów i codziennej funkcjonalności. Jego kluczowe dane techniczne to:
- Moc: 408 KM (300 kW) w trybie Overboost
- Moment obrotowy: 650 Nm
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,2 sekundy
- Prędkość maksymalna: 220 km/h
Ten wariant to jednak nie tylko osiągi. To także dopracowana stylistyka i bogate wyposażenie. Już w standardzie auto otrzymuje system Porsche Dynamic Light System (PDLS), a listę opcji otwiera technologia Matrix LED, która jeszcze precyzyjniej oświetla drogę. Indywidualny charakter można podkreślić, wybierając 21-calowe felgi czy unikalne lakiery, jak Aventurine Green Metallic, co czyni Macana 4 EV autem nie tylko wydajnym, ale i niezwykle stylowym.
Zasięg i ładowanie Porsche Macan EV
Sercem układu napędowego nowego Macana EV jest potężny akumulator litowo-jonowy o pojemności 100 kWh (95 kWh netto). Przekłada się to na imponujący zasięg, pozwalający na swobodne podróżowanie: zgodnie z normą WLTP wynosi on do 613 km dla wersji Macan 4 oraz do 591 km dla wariantu Macan Turbo.
Jego kluczowym atutem jest architektura 800 V, która umożliwia ultraszybkie ładowanie prądem stałym (DC) z mocą do 270 kW. Dzięki niej uzupełnienie energii od 10 do 80% zajmuje zaledwie 21 minut. Do ładowania w domu lub w pracy przewidziano pokładową ładowarkę AC o mocy 11 kW.
Warto jednak pamiętać, że na realny zasięg wpływa wiele czynników, w tym:
- styl jazdy,
- warunki pogodowe i niska temperatura,
- intensywność korzystania z klimatyzacji lub ogrzewania.
Mimo to, deklarowane wartości stawiają elektrycznego Macana w ścisłej czołówce najbardziej efektywnych SUV-ów na rynku.
Wnętrze Porsche Macan EV – komfort i technologia
Wnętrze nowego Macana EV to mistrzowskie połączenie sportowego charakteru, nowoczesnej technologii i luksusu. Zgodnie z koncepcją Porsche Driver Experience, to kierowca jest w centrum uwagi, co czuć od razu dzięki niższej o 28 mm pozycji za kierownicą. W kokpicie dominują cyfrowe ekrany: wolnostojący, zakrzywiony wyświetlacz wskaźników (12,6 cala) i centralny ekran dotykowy (10,9 cala). Mimo tej cyfrowej rewolucji, Porsche mądrze zachowało fizyczne przyciski do obsługi kluczowych funkcji, jak klimatyzacja, co gwarantuje intuicyjność podczas jazdy.
Kabina Macana EV oferuje również innowacyjne rozwiązania technologiczne:
- Opcjonalny wyświetlacz dla pasażera: Ekran o przekątnej 10,9 cala daje pasażerowi kontrolę nad multimediami, a dzięki specjalnej folii jego obsługa nie rozprasza uwagi kierowcy.
- Wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością (AR): System ten wyświetla elementy nawigacyjne, takie jak strzałki, bezpośrednio na drodze w polu widzenia kierowcy, tworząc wrażenie rozszerzonej rzeczywistości.
Dzięki platformie PPE kabina stała się bardziej przestronna, a niżej osadzone tylne siedzenia potęgują sportowe odczucia. Wzrosła również praktyczność: bagażnik oferuje do 540 litrów, a dodatkowy 84-litrowy schowek z przodu (frunk) idealnie nadaje się na kable do ładowania. Co więcej, Porsche stawia na zrównoważony rozwój, oferując opcjonalne tapicerki wykonane bez użycia skóry.
Ceny i dostępność Porsche Macan EV
Nowe Porsche Macan EV to luksusowy, elektryczny SUV, co widać w jego cenie. Polski cennik otwierają następujące kwoty:
- Porsche Macan 4 EV: od 386 000 zł
- Porsche Macan Turbo EV: od 526 000 zł
Warto jednak pamiętać, że są to ceny wyjściowe, a bogata lista opcji może znacznie podnieść ostateczną wartość pojazdu.
Już bazowy Macan 4 oferuje napęd na wszystkie koła, bogate wyposażenie i dynamikę, która plasuje go w czołówce segmentu premium. Z kolei wyższa cena modelu Turbo jest uzasadniona osiągami godnymi supersamochodu, co potwierdza jego pozycjonowanie na rynkach międzynarodowych, gdzie ceny startują od 105 300 dolarów.
Zamówienia na nowego Macana EV można już składać w autoryzowanych salonach Porsche, a pierwsze egzemplarze dotrą do klientów w drugiej połowie roku. Z uwagi na duże zainteresowanie, o terminy dostaw najlepiej pytać bezpośrednio u dealerów.
Porsche Macan EV w porównaniu do konkurencji
Wchodząc na rynek, elektryczny Macan staje się nowym punktem odniesienia w segmencie luksusowych SUV-ów i bezpośrednim rywalem dla modeli takich jak Audi SQ6 e-tron czy Genesis GV70. Jego przewaga to nie tylko prestiż marki, ale przede wszystkim połączenie bezkompromisowych osiągów z najnowocześniejszą technologią.
Szczególnie ciekawie wypada porównanie z Audi SQ6 e-tron, z którym Macan EV dzieli innowacyjną platformę PPE (Premium Platform Electric).
Podczas gdy wielu rywali stawia przede wszystkim na komfort, Porsche brawurowo łączy go z wrażeniami z jazdy godnymi rasowego auta sportowego. To właśnie ta unikalna kombinacja – potężnej mocy, precyzyjnego prowadzenia i imponującego zasięgu do 613 km – sprawia, że Macan EV tworzy na rynku własną kategorię.