PRZEWODNIK PO ŁADOWANIU EV

Ładowanie pojazdu elektrycznego (EV) jest ważnym aspektem posiadania pojazdu elektrycznego. Biorąc pod uwagę moc znamionową, typ złącza, wymagania dotyczące okablowania i specyfikację pojazdu, mamy nadzieję, że nasz przewodnik pomoże w istotnych kwestiach.

Istnieją trzy główne rodzaje ładowania pojazdów elektrycznych – szybkie (DC) , szybkie (AC) i wolne . Reprezentują one moc wyjściową, a zatem prędkości ładowania, dostępne do ładowania EV. Należy pamiętać, że moc jest mierzona w kilowatach (kW).

Szybkie ładowarki to najszybszy sposób na ładowanie pojazdów elektrycznych i przede wszystkim ładowanie prądem stałym. Można to podzielić na dwie kategorie – ultraszybkie i szybkie . Ultraszybkie punkty mogą ładować przy 100+ kW – często 150 kW – i do 350 kW, i są tylko prądem stałym. Konwencjonalne szybkie punkty powinny stanowić większość infrastruktury szybkiego ładowania i ładować przy mocy 50 kW prądu stałego, przy czym rzadko dostępne jest również szybkie ładowanie prądem przemiennym o mocy 43 kW. Jednak mało, który samochód pozwala na takie ładowanie. Ograniczeniem jest jego wewnętrzna ładowarka.

Szybkie ładowarki (AC) obejmują te, które zapewniają moc od 7 kW do 22 kW, które zwykle w pełni ładują EV w ciągu 5-6 godzin. Najczęstszym publicznym punktem ładowania gniazdo typu 2, chociaż dostępne są również kable typu 1 i typu 2.

Wolne jednostki (do 3 kW) najlepiej nadają się do ładowania przez noc i zwykle zajmują od 6 do 24 godzin dla czystego EV lub 2-4 godziny dla PHEV. Pojazdy elektryczne ładują się na wolnych urządzeniach za pomocą kabla łączącego pojazd z 3-stykowym lub gniazdem typu

ŁADOWANIE W SIECIACH PUBLICZNYCH

W Polsce istnieje wiele publicznych sieci ładowania pojazdów elektrycznych, niektóre z nich oferują zasięg krajowy, a inne tylko w określonych regionach. Główne sieci w Polsce obejmują GreenWay, PGE, Tauron, Energa, Orlen, Nexity.

Metody płatności i dostępu w różnych sieciach są różne. Większość sieci oferuje dostęp za pośrednictwem aplikacji lub karty RFID (lub obu). Dostęp do kart bankowych zbliżeniowych staje się coraz bardziej powszechny, szczególnie w punktach szybkiego ładowania, nie wymagając wcześniejszej rejestracji ani założenia konta. Takie rozwiązanie stosuje np.: ABB.

Chociaż wiele punktów ładowania pojazdów elektrycznych jest bezpłatnych, większość szybkich ładowarek wymaga płatności. Taryfy opłat zwykle zawierają koszt za zużytą energię (za kWh), za minuty ładowania lub ustaloną opłatę za jednorazową sesję ładowania.

JAK NAŁADOWAĆ EV W DOMU

Ładowanie w domu jest często najwygodniejszym i najtańszym sposobem na naładowanie EV.

Większość ładowarek domowych ma moc od 3 kW do 11 kW, choć rekomendujemy wykorzystywać wallbox do 7kW. Jednostki ścienne o wyższej mocy zwykle kosztują więcej niż wolniejsza opcja 7 kW i skracają o połowę czas wymagany do pełnego naładowania pojazdu elektrycznego. Wielu producentów samochodów zawiera umowy z dostawcami punktów ładowania, Arinea jest partnerem kilku wiodących marek w zakresie instalacji stacji ładowania.

W większości przypadków ładowania w domu wymaga parkowania w garażach, aby uniknąć poprowadzenia kabli przez teren publiczny. Chociaż są mniej powszechne, uliczne stacje ładujące dostępne w niektórych lokalizacjach.

Publiczne stacje ładowania wymagają świadczenia usługi ładowania, a co za tym idzie spełnienia wszystkich niezbędnych przepisów oraz odbiorów UDT.

W przypadku domowych stacji ładowania wymagane jest jedynie doprowadzenie instalacji elektrycznej oraz wykonanie zabezpieczeń do wallbox. W celu rozliczenia rekomendowane jest wystąpienie do sprzedawcy energetycznego o założenie podlicznika.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu ?

Samochód elektryczny zużywa średnio 17 kW na 100 km.

Przypadek 1:

Średnio jeżdżę 10 000 km rocznie.

28 km dziennie

4,8 kW dziennie

Taryfa nocna koszt ładowania 35 gr.

Koszt dzienny to 1,68

Koszt na 100 km to 5,95

Przypadek 2:

Średnio jeżdżę 20 000 km rocznie.

54 km dziennie

9,6 kW dziennie

Taryfa nocna koszt ładowania 35 gr.

Koszt dzienny to 3,36

Koszt na 100 km to 5,95

W prasie krąży wiele mitów dotyczących kosztów ładowania. Jednak wszystkie wyliczenia dotycząc korzystania wyłącznie z drogich szybkich publicznych stacji ładowania.

JAK ŁADOWAĆ EV W PRACY

Coraz więcej firm instaluje stacje ładowania EV w miejscu pracy do użytku pracowników oraz gości. Podobnie jak w przypadku ładowania w domu, podłączenie EV do ładowania w miejscu pracy ma sens, ponieważ pojazd pracownika zwykle stoi w miejscu przez większą część dnia, kiedy można go wygodnie naładować. Ładowarki do pracy mogą również odgrywać rolę w zachęcaniu klientów do odwiedzenia naszej lokalizacji.

Przykładowo idealnie sprawdzą się w galeriach handlowych czy hotelach aby zapewnić komfort swoim klientom, a jednocześnie zachęcić klienta do korzystania z naszego obiektu.

Podczas gdy punkty ładowania w miejscu pracy są podobne do jednostek domowych, to jednak moc znamionowa jest zwykle wyższa, gdyż instalujemy wallbox 7 kW i 22 kW. Wiele jednostek biznesowych ma podwójne gniazdo, dzięki czemu mogą ładować dwa samochody jednocześnie. Takie stacje ładowania firmy ENSTO realizujemy dla ENERGA S.A. Szybsze stacje ładowania umożliwiają również firmowym flotom ładowanie „okazjonalne” w środku dnia w celu zwiększenia efektywnej liczby przejechanych kilometrów bez konieczności korzystania z droższych stacji ładowania w publicznej szybkiej sieci.

cookies-szare
Serwis używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej Polityka Prywatności.