.
Bezzwrotne dotacje NFOŚiGW dla infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru. 7 stycznia ruszyły bezzwrotne dotacje w ramach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Nabór wniosków o dofinansowanie projektów odbywa się w ramach:
- Programu priorytetowego „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru” – budowa stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, innej niż ogólnodostępna stacja ładowania.
- Programu priorytetowego „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru” – budowa bądź przebudowa ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 150 kW.
- Programu priorytetowego „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru” – budowa bądź przebudowa ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50 kW i mniejszej niż 150 kW.
- Programu priorytetowego „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru” – budowa lub przebudowa ogólnodostępnych stacji wodoru
Celem programu jest:
- Wsparcie rozwoju infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych
- Wsparcie rozwoju infrastruktury do tankowania wodoru
- Zmniejszenie liczby pojazdów emitujących CO2 (dwutlenek węgla) i NO2 (dwutlenek azotu)
- Poprawa jakości powietrza
- Poprawa stanu środowiska naturalnego
Kto może otrzymać wsparcie?
- Przedsiębiorcy
- Jednostki samorządu terytorialnego
- Spółdzielnie
- Wspólnoty mieszkaniowe
- Rolnicy indywidualni
Na co można otrzymać wsparcie?
25% kosztów kwalifikowanych:
-
- budowa stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, innej niż ogólnodostępna stacja ładowania
- utworzenie punktu ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, wyłącznie na potrzeby własne, który nie będzie wykorzystywany do świadczenia usługi ładowania
30% kosztów kwalifikowanych:
- budowa ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50 kW i mniejszej niż 150 kW, w której co najmniej jeden punkt ładowania umożliwia świadczenie usługi ładowania prądem stałym i ma moc nie mniejszą niż 50 kW
- przebudowa ogólnodostępnej stacji ładowania, skutkująca przyrostem jej mocy do mocy nie mniejszej niż 50 kW i mniejszej niż 150 kW oraz możliwością świadczenia usługi ładowania prądem stałym z mocą nie mniejszą niż 50 kW w przypadku co najmniej jednego punktu ładowania
50% kosztów kwalifikowanych:
- budowa ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 150 kW, w której co najmniej jeden punkt ładowania umożliwia świadczenie usługi ładowania prądem stałym i ma moc nie mniejszą niż 150 kW
- przebudowa ogólnodostępnej stacji ładowania, skutkująca przyrostem jej mocy do mocy nie mniejszej niż 150 kW oraz możliwością świadczenia usługi ładowania prądem stałym z mocą nie mniejszą niż 150 kW w przypadku co najmniej jednego punktu ładowania
- budowa lub przebudowa ogólnodostępnej stacji wodoru
Możliwość zwiększenia intensywności wsparcia:
Intensywność wsparcia (30%) może ulec zwiększeniu o 15 punktów procentowych, jeżeli ogólnodostępna stacja ładowania jest usytuowana w gminie, w której na dzień 31 grudnia przedostatniego roku kalendarzowego poprzedzającego rok, w którym został złożony wniosek o dofinansowanie (2020):
- liczba mieszkańców nie przekraczała 100 000, lub
- zostało zarejestrowanych mniej niż 60 000 pojazdów samochodowych, lub
- mniej niż 400 pojazdów samochodowych przypadało na 1000 mieszkańców.
Natomiast zwiększenie intensywności wsparcia o 15 punktów procentowych nie ma zastosowania do ogólnodostępnej stacji ładowania usytuowanej w pasie drogowym drogi ekspresowej albo autostrady.
Okres kwalifikowania wydatków:
Okres kwalifikowania wydatków w ramach dofinansowania trwa od momentu złożenia wniosku o dofinansowanie do 31 grudnia 2028 roku.
Jakie to są koszty kwalifikowane?
- koszty nabycia środków trwałych bezpośrednio związanych z budową stacji ładowania/stacji wodoru lub koszt ich wytworzenia przez beneficjenta, z wyłączeniem kosztów budowy i modernizacji instalacji OZE
- część kapitałowa rat i inne opłaty związane ze spłatą lub odpowiednio pomniejszeniem kapitału przedmiotu umowy leasingu finansowego
- koszty montażu i robót budowlanych
- koszty instalacji energetycznej przyłączeniowej
- cena nabycia wartości niematerialnych i prawnych lub koszt ich wytworzenia we własnym zakresie
- koszty dokumentacji technicznej
- koszty nadzoru inwestorskiego lub autorskiego
- koszty testów i odbiorów, jeżeli zwiększają wartość środków trwałych
- podatki i opłaty związane z realizacją przedsięwzięcia, poniesione w okresie realizacji przedsięwzięcia, inne niż podatek akcyzowy oraz podatek od towarów i usług
- podatek od towarów i usług związany z realizacją przedsięwzięcia, jeżeli podmiotowi ubiegającemu się o dofinansowanie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę
- podatku naliczonego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.)
Ważne terminy:
- Rozpoczęcie naboru wniosków: 7 stycznia 2022r.
- Zakończenie naboru wniosków: 31 marca 2022r.
- Okres realizacji inwestycji: od złożenia wniosku do 31 grudnia 2028r.
Warunki uzyskania wsparcia:
- Jeden wnioskodawca może złożyć jeden wniosek o dofinansowanie
- Dofinansowanie na budowę lub przebudowę ogólnodostępnych stacji ładowania oraz budowę stacji innych niż ogólnodostępne stacje ładowania może być udzielone, jeżeli stacja usytuowana jest w gminie, w której w ostatnim dniu roku kalendarzowego poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie, liczba punktów ładowania zainstalowanych na ogólnodostępnych stacjach ładowania nie przekroczyła 1,76 na 1000 mieszkańców
- Objęta dofinansowaniem ogólnodostępna stacja ładowania musi posiadać co najmniej dwa punkty ładowania;
Załączniki konieczne do uzyskania dofinasowania:
- Mapa w skali pozwalającej na identyfikację stacji ładowania z innymi istotnymi dla przedsięwzięcia elementami infrastruktury
- Dokument potwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością, na której będzie realizowane przedsięwzięcie objęte wnioskiem o dofinansowanie (własność lub dzierżawa)
- Analiza potwierdzająca zgodność planowanej inwestycji ze stanem faktycznym i prawnym obszaru, na którym inwestycja ma być realizowana oraz uwarunkowaniami i zasadami użytkowania gruntów i ich zagospodarowania, dostępu do drogi publicznej, mediów, wymogów ochrony gruntów oraz wymagań wynikających z odrębnych przepisów
- Dokumenty określające status prawny Wnioskodawcy w zależności od formy prawnej prowadzonej działalności (umowa, status, akt założycielski)
- Dokumenty finansowe Wnioskodawcy za ostatnie trzy lata poprzedzające rok złożenia wniosku o dofinansowanie oraz za zakończony okres sprawozdawczy bieżącego roku
- Dokumenty potwierdzające pełne zbilansowanie źródeł finansowania Wnioskodawcy przedsięwzięcia
- Analiza kosztów i korzyści
Etapy oceny wniosku i wypłaty dofinansowania:
- Pełna ocena wniosku – do 38 dni roboczych od chwili przesłania wniosku w generatorze.
- Negocjacje warunków umowy – do 20 dni roboczych od daty zakończenia oceny.
- Uchwała o dofinansowaniu przedsięwzięcia – do 43 dni od daty zakończenia negocjacji.
- Przygotowanie i podpisanie umowy o dofinansowaniu przedsięwzięcia – do 46 dni od dnia podjęcia uchwały przez Zarząd NFOŚiGW
Całość od chwili przesłania wniosku o dofinansowanie do podpisania umowy zamknie się w czasie maks. 5 miesiącach.
Generator wniosków:
Wniosek o dofinansowanie sporządzamy w wersji elektronicznej za pośrednictwem Generatora Wniosków na stronie NFOŚiGW.
Zapraszamy do współpracy! Pomożemy Ci ze wszystkimi formalnościami, tak by Twój wniosek o dotację został na pewno rozpatrzony pozytywnie. Nie czekaj, nabór wniosków już ruszył i trwa do 31 marca 2022r. Zostaw kontakt do siebie! biuro@arinea.pl, tel. 609 321 481 lub 505 907 079
Ogłoszenie w serwisie Rzeczypospolitej Polskiej – kliknij TUTAJ.
źródło: europrojekty.com