Porównanie osiągów pojazdów elektrycznych (EV) i spalinowych jest tematem, który zyskuje coraz większą popularność w miarę wzrostu liczby samochodów elektrycznych na drogach. Jednym z kluczowych czynników, który pozwala EV o mocy 132 KM pokonać spalinowy o mocy 150 KM, jest natychmiastowy moment obrotowy dostępny w silnikach elektrycznych. Przyjrzyjmy się bliżej, dlaczego tak się dzieje.
Natychmiastowy moment obrotowy EV
Silniki elektryczne mają zdolność dostarczania pełnego momentu obrotowego od zera obrotów na minutę (rpm). Oznacza to, że EV zaczynają przyspieszać z maksymalną mocą od samego startu, co przekłada się na bardzo dynamiczne i szybkie przyspieszenie z miejsca. W przypadku pojazdów spalinowych, maksymalny moment obrotowy jest dostępny dopiero po osiągnięciu określonej liczby obrotów silnika. W praktyce oznacza to, że pojazd spalinowy potrzebuje czasu, aby osiągnąć swoją pełną moc, co opóźnia jego przyspieszenie.
Przekładnia jednobiegowa w EV
Pojazdy elektryczne zazwyczaj wyposażone są w jednobiegowe skrzynie biegów, co eliminuje przerwy w dostarczaniu mocy, które występują przy zmianie biegów w tradycyjnych samochodach spalinowych. W efekcie, EV mogą płynnie przyspieszać bez strat mocy, co jest szczególnie odczuwalne przy niższych prędkościach.
Przykład: MG 4 EV vs Audi Q3
Porównując MG 4 EV o mocy 132 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm, dostępny od razu, z Audi Q3 z silnikiem 1,5 litra o mocy 150 KM i takim samym momencie obrotowym 250 Nm dostępnym od 1 500 obr./min, widać wyraźnie przewagę EV na starcie. MG 4 EV przyspiesza dynamicznie od zera, podczas gdy Audi musi najpierw osiągnąć odpowiednie obroty, aby dostarczyć pełny moment obrotowy.
Prędkość maksymalna
Podczas gdy EV ma przewagę w zakresie przyspieszenia z miejsca, przy wyższych prędkościach samochody spalinowe mogą osiągać wyższe prędkości maksymalne. W przypadku omawianych modeli, MG 4 EV osiąga maksymalnie 160 km/h, podczas gdy Audi Q3 może przyspieszać aż do 204 km/h. Ta różnica może być istotna na autostradach, ale w codziennej jeździe miejskiej, gdzie prędkości są niższe, EV często mają przewagę.
Koszty i ekonomia
Warto również wspomnieć o korzyściach ekonomicznych związanych z EV. Samochody elektryczne o mocy do 110 kW (w tym MG 4 EV) kwalifikują się do tańszego świadectwa kwalifikacji (COE) w kategorii A, co oznacza niższe koszty początkowe. Samochody spalinowe o wyższych mocach, jak Audi Q3 z silnikiem 1,5 litra i 150 KM, muszą liczyć się z wyższymi kosztami w kategorii B.
Podsumowując, przewaga pojazdów elektrycznych nad spalinowymi o podobnych mocach wynika głównie z natychmiastowego momentu obrotowego i płynności przyspieszenia, co czyni je szybszymi i bardziej dynamicznymi w codziennej jeździe. Jednak przy wyższych prędkościach i długich trasach, samochody spalinowe mogą odzyskiwać swoją przewagę.