TYPY ZŁĄCZY EV

Istnieją trzy główne rodzaje ładowania pojazdów elektrycznych – ultra szybkieszybkie i wolne . Reprezentują one moc wyjściową, a zatem prędkości ładowania, dostępne do ładowania EV. Należy pamiętać, że moc jest mierzona w kilowatach (kW).

Każdy typ ładowarki ma powiązany zestaw złączy, które są przeznaczone do niskiego lub wysokiego zużycia energii oraz do ładowania prądem przemiennym lub stałym. Poniższe sekcje zawierają szczegółowy opis trzech głównych typów punktów ładowania i różnych dostępnych złączy.

SZYBKIE ŁADOWARKI

  • Ładowanie 50 -320 kW DC za pomocą jednego z dwóch typów złączy
  • Ładowanie 43 kW AC na jednym typie złącza
  • Ultraszybkie ładowanie prądu stałego o mocy ponad 100 kW na jednym z dwóch rodzajów złączy
  • Wszystkie szybkie jednostki mają uwiązane kable

Szybkie ładowarki to najszybszy sposób na naładowanie EV, często znajdowany w serwisach autostradowych lub w pobliżu głównych tras. Szybkie urządzenia dostarczają prąd stały lub przemienny dużej mocy – prąd stały lub przemienny – aby jak najszybciej naładować samochód.

W zależności od modelu, EV można naładować w zaledwie 20 minut, chociaż przeciętny nowy EV zajmie około godziny przy standardowym punkcie szybkiego ładowania 50 kW. Moc z urządzenia reprezentuje maksymalną dostępną prędkość ładowania, a czasy podano dla ładunku do 80%. Maksymalizuje to wydajność ładowania i pomaga chronić akumulator.

Wszystkie szybkie urządzenia mają podłączone kable do urządzenia, a szybkiego ładowania można używać tylko w pojazdach z funkcją szybkiego ładowania. Biorąc pod uwagę łatwo rozpoznawalne profile złączy – patrz zdjęcia poniżej – specyfikację Twojego modelu można łatwo sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu lub sprawdzić wlot na pokładzie.

Szybkie ładowarki DC zapewniają moc przynajmniej 50 kW (125 A), stosują standardy ładowania CHAdeMO lub CCS. Są to obecnie najpopularniejsze rodzaje punktów szybkiego ładowania EV, które były standardem przez większą część dekady. Oba złącza zwykle ładują EV do 80% w ciągu 20 minut do godziny, w zależności od pojemności akumulatora i początkowego stanu naładowania.

Ładowarki Ultra-Szybkie DC zapewniają moc co najmniej 100 kW. Zazwyczaj są to 100 kW, 150 kW lub 350 kW – choć możliwe są inne prędkości maksymalne. Są to punkty szybkiego ładowania nowej generacji, które mogą skrócić czasy ładowania pomimo zwiększania pojemności akumulatorów w nowszych samochodach elektrycznych.

W przypadku pojazdów EV, które mogą przyjąć 100 kW lub więcej, czasy ładowania są skrócone do 20-40 minut dla typowego ładowania, nawet w przypadku modeli o dużej pojemności akumulatora. Nawet jeśli EV jest w stanie przyjąć maksymalnie 50 kW prądu stałego, nadal mogą korzystać z ultraszybkich punktów ładowania, ponieważ moc będzie ograniczona do wszystkiego, z czym pojazd może sobie poradzić. Podobnie jak w przypadku szybkich urządzeń o mocy 50 kW, kable są podłączone do urządzenia i zapewniają ładowanie przez złącza CCS lub CHAdeMO.

Sieć Supercharger Tesli zapewnia również szybkie ładowanie DC kierowcom swoich samochodów, ale należy użyć albo złącza Tesla Type 2, albo złącza Tesla CCS – w zależności od modelu. Mogą one ładować do 150 kW. Chociaż wszystkie modele Tesli są zaprojektowane do użytku z jednostkami doładowania, wielu właścicieli Tesli korzysta z adapterów, które umożliwiają im korzystanie z publicznych punktów szybkiego dostępu, z dostępnymi adapterami CCS i CHAdeMO. Wprowadzenie ładowania CCS w Modelu 3, a następnie modernizacja starszych modeli umożliwia kierowcom dostęp do większej części infrastruktury szybkiego ładowania.

Sterowniki Model S i Model X mogą korzystać ze złącza Tesla Type 2 zamontowanego we wszystkich jednostkach doładowania. Sterowniki Tesla Model 3 muszą korzystać ze złącza Tesla CCS, które jest wprowadzane stopniowo we wszystkich jednostkach doładowania.

Szybkie ładowarki AC zapewniają moc 43 kW (trójfazowa, 63 A) i wykorzystują standard ładowania typu 2. Szybkie zasilacze prądu przemiennego są zwykle w stanie naładować EV do 80% w ciągu 20-40 minut, w zależności od pojemności akumulatora i początkowego stanu naładowania.

Modele EV wykorzystujące szybkie ładowanie CHAdeMO to głównie samochody produkcji azjatyckiej np.: Nissan Leaf i Mitsubishi Outlander PHEV. Modele kompatybilne z CCS to pojazdy europejskie np.: BMW i3, Kia e-Niro i Jaguar I-Pace. Model 3, model S i model Tesli są w stanie korzystać wyłącznie z sieci Supercharger, a jedynym modelem, który może maksymalnie wykorzystać szybkie ładowanie AC, jest Renault Zoe.

ŁADOWARKI AC

  • Szybkie ładowanie 7 kW na jednym z trzech rodzajów złączy
  • Szybkie ładowanie 22 kW na jednym z trzech rodzajów złączy
  • Szybkie ładowanie 11kW na jednym z trzech rodzajów złączy

Szybkie ładowarki mają zwykle moc 7 kW lub 22 kW (jedno- lub trójfazowe 32A). Zdecydowana większość szybkich ładowarek zapewnia ładowanie prądem przemiennym, chociaż niektóre firmy instalują ładowarki 25 kW prądu stałego ze złączami CCS lub CHAdeMO.

Czasy ładowania różnią się w zależności od prędkości urządzenia i pojazdu, ale ładowarka o mocy 7 kW naładuje kompatybilny EV za pomocą akumulatora o mocy 40 kWh w ciągu 4-6 godzin, a ładowarka o mocy 22 kW w ciągu 1-2 godzin. “Szybkie” ładowarki AC można zwykle znaleźć w miejscach takich jak parkingi, supermarkety lub centra rozrywki, gdzie najprawdopodobniej zaparkujesz na godzinę lub dłużej.

Większość ładowarek ma moc 7 kW i jest wolnostojąca, chociaż niektóre urządzenia domowe i miejsca pracy mają podłączone kable.

Jeśli kabel zostanie podłączony na stałe do urządzenia, tylko modele kompatybilne z tym typem złącza będą mogły go używać; np. kabel  typu 1 może być używany przez Nissana leaf pierwszej generacji, ale nie Leaf drugiej generacji, który ma złącze Typu 2. Jednostki z gniazdem zamiast z kablem są zatem bardziej elastyczne i mogą być używane przez dowolną EV z odpowiednim kablem.

Stawki ładowania w przypadku korzystania z ładowarki  AC będą zależeć od wbudowanej ładowarki samochodowej, przy czym nie wszystkie modele są w stanie przyjąć 7 kW lub więcej.

Takie modele można nadal podłączyć do punktu ładowania, ale będą pobierać tylko maksymalną moc akceptowaną przez pokładową ładowarkę. Na przykład Nissan Leaf z wbudowaną ładowarką 3,3 kW pobiera maksymalnie 3,3 kW, nawet jeśli punkt szybkiego ładowania wynosi 7 kW lub 22 kW.

„Docelowe” ładowarki Tesli zapewniają moc 11 lub 22 kW, ale podobnie jak sieć Supercharger są przeznaczone lub wykorzystywane wyłącznie przez modele Tesli. Tesla zapewnia kilka standardowych ładowarek typu 2 w wielu swoich docelowych lokalizacjach i są one kompatybilne z dowolnym modelem wtykowym wykorzystującym kompatybilne złącze.

WOLNE ŁADOWARKI

Wolne ładowanie 3 kW na jednym z czterech typów złączy.

Większość jednostek wolno ładujących ma moc do 3 kW, a niektóre ładowarki lampowe mają moc 6 kW. Czasy ładowania różnią się w zależności od ładowanej jednostki i EV, ale pełne naładowanie jednostki o mocy 3 kW zwykle zajmuje 6-12 godzin. Większość wolno ładujących się urządzeń nie posiada jedynie gniazdo, co oznacza, że ​​do połączenia EV z punktem ładowania wymagany jest kabel.

Powolne ładowanie jest bardzo popularną metodą ładowania pojazdów elektrycznych, stosowaną przez wielu właścicieli do ładowania w domu przez noc. Jednak wolne jednostki niekoniecznie ograniczają się do użytku domowego, można też znaleźć w miejscach pracy i punktach publicznych. Ze względu na dłuższy czas ładowania w porównaniu do szybkich urządzeń, wolne publiczne punkty ładowania są mniej powszechne i zwykle są starszymi urządzeniami.

cookies-szare
Serwis używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej Polityka Prywatności.