volvocars.com
Ach, ten lament i pลacz dealerรณw samochodowych i firm paliw kopalnych nad samochodami elektrycznymi. Wลrรณd krokodylich ลez szlochajฤ , ลผe nikt nie chce kupowaฤ aut elektrycznych. Jeลli tak jest, to jak w takim razie wytลumaczyฤ, ลผe Volvo sprzedaลo w ciฤ gu jednego miesiฤ ca wiฤcej samochodรณw niลผ kiedykolwiek wczeลniej w historii firmy, a wszystko dziฤki gwaลtownemu wzrostowi sprzedaลผy samochodรณw elektrycznych bateryjnych i hybryd plug-in?
Sprzedaลผ Volvo na caลym ลwiecie w marcu 2024 r. wyniosลa 78 970 pojazdรณw, co oznacza wzrost o 25% w porรณwnaniu do tego samego miesiฤ ca ubiegลego roku. To imponujฤ ce, ale jeszcze lepszฤ wiadomoลciฤ jest to, ลผe sprzedaลผ caลkowicie elektrycznych samochodรณw wzrosลa o 43% i stanowiลa 23% wszystkich sprzedaลผy Volvo na ลwiecie w zeszลym miesiฤ cu. W Europie, gลรณwnym rynku firmy, sprzedaลผ Volvo wzrosลa o 33% w marcu. Co wiฤcej, sprzedaลผ caลkowicie elektrycznych samochodรณw wzrosลa o 66% w porรณwnaniu do ลฤ cznej sprzedaลผy rok temu. W Stanach Zjednoczonych caลkowita sprzedaลผ wzrosลa o 50%, napฤdzana przez hybrydy plug-in, podczas gdy sprzedaลผ caลkowicie elektrycznych samochodรณw spadลa o 66%, zgodnie z raportem Reutersa.
Cytujฤ c oลwiadczenie Volvo Cars: โRobimy dobre postฤpy w kierunku osiฤ gniฤcia naszego rocznego celu sprzedaลผowego, zakลadajฤ cego wzrost o co najmniej 15%. W nadchodzฤ cych miesiฤ cach skupimy siฤ na zwiฤkszeniu sprzedaลผy naszego modelu EX30โ. Wczeลniej, w styczniu, firma wyraziลa przekonanie o โogromnym wzroลcieโ na rynku pojazdรณw elektrycznych i spodziewa siฤ, ลผe do poลowy dekady samochody elektryczne bฤdฤ stanowiฤ poลowฤ jej sprzedaลผy. Volvo zapowiedziaลo, ลผe do 2030 roku bฤdzie sprzedawaฤ wyลฤ cznie samochody elektryczne.
EX30 – najmniejszy i najszybszy Volvo w historii napฤdza sprzedaลผ
Sprzedaลผ samochodรณw elektrycznych Volvo otrzymaลa potฤลผny zastrzyk dziฤki wprowadzeniu na rynek modelu EX30. Jest to nie tylko najmniejszy samochรณd kiedykolwiek wyprodukowany przez szwedzkฤ markฤ, ale rรณwnieลผ najszybszy. W Stanach Zjednoczonych cena wywoลawcza EX30 wynosi zaledwie 34 995 dolarรณw, a w wersji z dwoma silnikami elektrycznymi rozpฤdza siฤ od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,3 sekundy, co czyni go szybszym od Tesli Model Y Performance (3,4 sekundy). W zabawnym filmie na YouTube zatytuลowanym โThe Unboxingโ opublikowanym w ubiegลym roku, Volvo podkreลliลo kompaktowe wymiary EX30.
Kyle Field byล obecny na pรณลnocnoamerykaลskiej prezentacji samochodu w zeszลym roku i sporzฤ dziล raport oparty na wraลผeniach z jazdy testowej, ktรณrฤ odbyล jesieniฤ w Barcelonie. Powiedzieฤ, ลผe Kyle byล pod wraลผeniem, to jakby nie powiedzieฤ nic. Zachwycaล siฤ osiฤ gami i prowadzeniem samochodu, jego piorunujฤ cym przyspieszeniem i niesamowitฤ stabilnoลciฤ podczas pokonywania zakrฤtรณw.
Kyle’a pozytywnie zaskoczyลy rรณwnieลผ rzeczywiste rozmiary EX30, ktรณre sฤ niemal identyczne z Chevroletem Bolt EUV i Hyundaiem Kona Electric. โPo zobaczeniu EX30 na ลผywo, odniosลem wraลผenie, ลผe to strzaล w dziesiฤ tkฤ dla marki. Dziฤki niemu skandynawska stylistyka i bezpieczeลstwo Volvo, z ktรณrych sลynie firma, trafiฤ do jeszcze wiฤkszej liczby klientรณw na caลym ลwiecie. Volvo konsekwentnie realizuje plan przejลcia na sprzedaลผ wyลฤ cznie samochodรณw elektrycznych do 2030 roku i osiฤ gniฤcia neutralnoลci wฤglowej do 2040 roku,โ napisaล Kyle.
Zaledwie piฤฤ dni temu Maximilian Holland informowaล o imponujฤ cym wzroลcie sprzedaลผy Volvo EX30 w Szwecji. To wลaลnie ten model pomรณgล w marcu zwiฤkszyฤ udziaล samochodรณw elektrycznych bateryjnych w tym kraju do niemal 35%. Liczฤ c razem hybrydy plug-in, sprzedaลผ zelektryfikowanych aut w Szwecji przekroczyลa 58% rynku nowych samochodรณw.
Produkcja na dwรณch kontynentach
Wedลug Volvo, produkcja modelu EX30 rozpoczฤลa siฤ w ubiegลym roku w Zhangjiakou w Chinach. Dostawy tych samochodรณw juลผ siฤ rozpoczฤลy w kilku krajach, w tym w Szwecji. Decyzja o budowie EX30 rรณwnieลผ w Ghent zwiฤksza moลผliwoลci produkcyjne, aby sprostaฤ oczekiwanemu popytowi na ten model w Europie, a takลผe na eksport globalny. Odpowiada to ambicji Volvo Cars do budowania samochodรณw tam, gdzie sฤ one sprzedawane. Decyzja ta zapewnia rรณwnieลผ elastycznoลฤ produkcji dla modelu, ktรณry, jak spodziewa siฤ firma, bฤdzie jednym z najlepiej sprzedajฤ cych siฤ w nadchodzฤ cych latach. Volvo juลผ teraz produkuje swoje modele XC60 i XC40 zarรณwno w Europie, jak i w Chinach.
โNaszฤ ambicjฤ jest sprzedaลผ EX30 na caลym ลwiecie w atrakcyjnej cenie, uลatwiajฤ c przejลcie na jazdฤ elektrycznym Volvo wiฤkszej liczbie osรณb, a jednoczeลnie przyczyniajฤ c siฤ do marลผy firmyโ โ powiedziaล Jim Rowan, dyrektor generalny Volvo Cars. โDodanie produkcji w Ghent to logiczny krok, poniewaลผ chcemy zaspokoiฤ wysoki popyt na nasz atrakcyjny, maลy elektryczny SUV na caลym ลwiecieโ.
Podsumowanie
Ostatnio sporo mรณwi siฤ o wyhamowaniu rewolucji w pojazdach elektrycznych. W niektรณrych krajach faktycznie nastฤ piลo pewne ochลodzenie sprzedaลผy EV, ale zakลadanie, ลผe to oznacza koniec przejลcia na samochody elektryczne, jest stanowiskiem, ktรณre moลผe reprezentowaฤ jedynie zagorzaลy fan silnikรณw spalinowych. Wielu krytykรณw aut elektrycznych prรณbuje przedstawiaฤ je jako zbyt drogie dla wiฤkszoลci ludzi, jednak samochody Volvo naleลผฤ raczej do segmentu premium rynku nowych aut i rzadko postrzega siฤ je jako auta ekonomiczne. Mimo to sprzedaลผ Volvo szybuje w gรณrฤ, w duลผej mierze napฤdzana przez sprzedaลผ samochodรณw elektrycznych na baterie, co z pewnoลciฤ dezorientuje przeciwnikรณw EV na caลym ลwiecie.
Jeลli Volvo potrafi wprowadziฤ na rynek elektryczne samochody, ktรณre ludzie naprawdฤ chcฤ kupowaฤ, to moลผna by oczekiwaฤ, ลผe inni producenci rรณwnieลผ bฤdฤ w stanie to zrobiฤ. Nie naleลผy wiฤc jeszcze skreลlaฤ przejลcia na samochody elektryczne.
ลบrรณdลo: cleantechnica.com