Wraz z rosnącą popularnością samochodów elektrycznych, coraz bardziej widoczne stają się istotne zalety napędu elektrycznego dla każdego segmentu rynku. Chociaż wiele elektryków, które trafiają na pierwsze strony gazet, jest zaprojektowanych tak, aby osiągać niespotykane dotąd rezultaty, to nie można pominąć równie ważnej kwestii, jaką jest większa wydajność i praktyczność wprowadzona przez te stosunkowo nowe układy napędowe. Są one równie przełomowe, jeśli nie bardziej.
Chociaż samochody elektryczne zazwyczaj mają wyższą cenę początkową niż modele benzynowe, wielu producentów projektuje swoje auta z długoterminową perspektywą, starając się obniżyć całkowity koszt posiadania w porównaniu do samochodów spalinowych w dłuższej eksploatacji. O ile w większości elektryków nadal widoczne są zalety pod względem osiągów, wiele marek koncentruje się na maksymalizacji praktyczności swoich pojazdów zamiast na maksymalnej prędkości. Oto 10 samochodów elektrycznych, które stawiają na zasięg zamiast na oszałamiające osiągi, w tym niektóre modele, które potrafią zapewnić trochę tego i tego.
Dane wykorzystane do stworzenia tego artykułu zostały zaczerpnięte z różnych stron internetowych producentów oraz innych wiarygodnych źródeł, takich jak Car and Driver i fueleconomy.gov. Poniższe modele zostały uszeregowane według szacowanego zasięgu przez EPA, od najniższego do najwyższego.
10. Genesis Electrified G80 2024 – 454 km
Cena początkowa: 344 900 zł
Wchodząc w segment luksusowych samochodów elektrycznych w 2021 roku, należąca do Hyundaia marka Genesis zaprezentowała model Electrified G80. Doceniane za klasę i komfort modele benzynowe G80 zyskały elektryczną odsłonę, która wprowadza doznania płynnej i cichej jazdy, przenosząc luksus na jeszcze wyższy poziom.
Dane techniczne
Silniki elektryczne | Dwa silniki elektryczne z akumulatorem o pojemności 84,3 kWh |
Przekładnia | Automatyczna jednobiegowa |
Moc | 365 KM |
Moment obrotowy | 700 Nm |
Napęd | AWD (napęd na wszystkie koła) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,1 sekundy |
Prędkość maksymalna | 241 km/h |
Zasięg wg. EPA | 454 km (szacowany) |
Dane pochodzą z Genesis i Car and Driver
Według szacunków EPA zasięg modelu Electrified G80 z 2024 roku wynosi 454 km, co pozwala mu pozostać konkurencyjnym wśród rywali w segmencie luksusowych sedanów elektrycznych. Jednak cena wywoławcza wynosząca 344 900 zł plasuje go w górnej granicy cenowej tego segmentu. Wysoka cena znajduje jednak uzasadnienie w wysokiej jakości wnętrza i wyrafinowaniu pojazdu.
Zalety:
- Zapewniająca wyróżniającą się wydajność przy solidnym zasięgu
- Prawie bezgłośna praca, szczególnie przy niskich prędkościach
- Wykończenia wnętrza najwyższej jakości
Wady:
- Mniejsza przestrzeń bagażowa niż w odpowiedniku benzynowym
- Wysoka cena może odstraszać
9. Mercedes-Benz EQE Sedan 2024 – 480 km
Cena początkowa: 347 100 zł
Konkurentem bezpośrednim dla BMW i5 jest właśnie 2024 Mercedes-Benz EQE. To jeden z dwóch całkowicie elektrycznych sedanów oferowanych w tym roku przez Mercedesa. Wyższym modelem, bazującym na platformie EQE, jest droższy EQS. Cena wyjściowa EQE wynosi 74 900 dolarów, co oznacza, że jest on nieco droższy od i5, a niemal identyczny cenowo z Genesis Electrified G80. Jednak Mercedes oferuje lepszy zasięg niż obie te konkurencyjne marki.
Dane techniczne
Silnik elektryczny | Pojedynczy silnik elektryczny z akumulatorem o pojemności 90,6 kWh |
Przekładnia | Automatyczna jednobiegowa |
Moc | 288 KM |
Moment obrotowy | 530 Nm |
Napęd | RWD (tylny) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,2 sekundy |
Prędkość maksymalna | 209 km/h |
Zasięg wg. EPA | 494 km (szacowany) |
Dane pochodzą z Mercedesa-Benz
Choć nieznacznie poniżej magicznej granicy 300mil, Mercedes-Benz EQE z 2024 roku oferuje szacowany zasięg według EPA wynoszący 480 km, dzięki akumulatorowi o pojemności 90,6 kWh. W typowej dla Mercedesa manierze, jakość wnętrza jest najlepsza w swojej klasie. Wykorzystano w nim wysokiej jakości materiały w połączeniu z najnowocześniejszą technologią. Jednak wnętrze przesadnie skupione na technologii może nie odpowiadać wszystkim gustom.
Zalety:
- Przyzwoite przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,2 sekundy
- Płynna i komfortowa jazda
- Wysokiej jakości materiały wykończeniowe wnętrza
Wady:
- Miękki pedał hamulca
- Duży wyświetlacz cyfrowy może być przytłaczający
8. BMW i5 eDrive40 2024 – 484 km
Cena początkowa: 308 700 zł
W 2024 roku marka BMW nadal stara się dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców, oferując aż cztery elektryczne auta osobowe, w tym trzy sedany – i3, i4 i właśnie i5 – oraz elektrycznego SUV-a iX. Model, który plasuje się pośrodku gamy elektrycznych sedanów BMW, to właśnie i5, którego cena początkowa wynosi 308 700 zł.
Dane techniczne
Silnik elektryczny | Pojedynczy silnik elektryczny z akumulatorem o pojemności 84,3 kWh |
Przekładnia | Automatyczna jednobiegowa |
Moc | 335 KM |
Moment obrotowy | 400 Nm |
Napęd | RWD (tylny) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,7 sekundy |
Prędkość maksymalna | 193 km/h |
Zasięg wg. EPA | 484 km (szacowany) |
Dane pochodzą z BMW
W 2024 roku BMW i5 oferowane jest w dwóch wersjach wyposażenia. Pierwsza z nich to xDrive40, która stawia na osiągi i jest droższa. Druga to bazowa eDrive40, skupiająca się bardziej na praktyczności i wydajności.
Mimo braku napędu na wszystkie koła, model eDrive40 i tak oferuje imponujący, szacowany przez EPA zasięg wynoszący 484 km, tuż powyżej magicznej granicy 300mil. Dzięki temu, nawet bazowy wariant i5 pozostaje świetną opcją wśród luksusowych samochodów elektrycznych o dużym zasięgu.
Zalety:
- Solidna wydajność dzięki pojemnemu akumulatorowi o pojemności 84,3 kWh
- Dobre wyważenie i prowadzenie
- Nowoczesny design nadwozia z elegancko wykończoną kabiną
Wady:
- Prędkość ładowania i5 nie jest najlepsza
- Mniejsza przestrzeń ładunkowa w porównaniu do wersji benzynowej
7. BMW i4 xDrive40 2024 – 494 km
Cena początkowa: 285 200 zł
W 2024 roku najmniejszym oferowanym elektrycznym sedanem BMW jest i4, którego cena początkowa wynosi 242 320 zł (konkurencyjna stawka). Jeśli jednak zależy Ci na maksymalnym zasięgu i4, wybierz wersję xDrive40, której cena zaczyna się od 285 200 zł (wyższa). i4 dzieli wiele cech wnętrza i osiągów z modelem i5, ale jest od niego tańszy o prawie 44 000 zł. Oczywiście, jeśli potrzebujesz większego samochodu, i5 będzie lepszym wyborem. Mimo to, i4 nadal spełnia niemal wszystkie oczekiwania wobec elektrycznego sedana.
Dane techniczne
Silnik elektryczny | Przetłumacz ten fragment poprawnie na język polski: |
Przekładnia | Automatyczna jednobiegowa |
Moc | 282 KM |
Moment obrotowy | 400 Nm |
Napęd | RWD (tylny) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,8 sekundy |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Zasięg wg. EPA | 494 km (szacowany) |
Dane pochodzą z BMW
Pod względem zasięgu, 2024 BMW i4 xDrive40, z szacowanymi przez EPA 494 km, wyprzedza nieznacznie droższego Mercedesa-Benz EQE. Dodatkowo, wersja xDrive40 oferuje zarówno najlepszy zasięg, jak i największą moc – 396 KM i 600 Nm momentu obrotowego. To czyni z topowego i4 doskonały, uniwersalny wybór wśród elektrycznych sedanów.
Zalety:
- Ostry i precyzyjny układ kierowniczy
- Wysoki komfort foteli przednich
- Skuteczny układ hamulcowy
Wady:
- Ograniczona ilość miejsca na tylnych siedzeniach
- Obsługa niektórych elementów wnętrza może wymagać przyzwyczajenia
6. BMW i7 eDrive50 2024 – 517 km
Cena początkowa: 491 680 zł
W 2024 roku na szczycie gamy elektrycznych sedanów BMW znajduje się i7, flagowy luksusowy samochód elektryczny bawarskiej marki. Charakteryzujący się kolejnym unikalnym, a zarazem eleganckim stylem nadwozia, i7 występuje w trzech wersjach wyposażenia. Im wyższa wersja, tym lepsze osiągi, jednak jednocześnie spada zasięg. Dlatego to podstawowy model eDrive50 oferuje najlepszy szacowany przez EPA zasięg, wynoszący 517 km.
Dane techniczne
Silnik elektryczny | Pojedynczy silnik elektryczny z akumulatorem o pojemności 105,7 kWh |
Przekładnia | Automatyczna jednobiegowa |
Moc | 449 KM |
Moment obrotowy | 650 Nm |
Napęd | RWD (tylny) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,3 sekundy |
Prędkość maksymalna | 209 km/h |
Zasięg wg. EPA | 517 km (szacowany) |
Dane pochodzą z BMW
Zgodnie z oczekiwaniami, i7 startuje w znacznie wyższej cenie niż mniejsze modele i4 i i5, czyniąc go drugim najdroższym samochodem elektrycznym na tej liście. Cena początkowa i7 eDrive50, wynosząca 491 680 zł, sprawia, że jest on bardziej ekskluzywny, ale jednocześnie oferuje najlepszy zasięg w całej flocie elektrycznej BMW, a także najwyższy poziom luksusu i przepychu w przestronnej kabinie.
Zalety:
- Dobra zwrotność w ruchu miejskim, pomimo sporych rozmiarów
- Niesamowicie cicha kabina podczas jazdy
Wady:
- Duża ilość technologii we wnętrzu może być przytłaczająca
- Zgłaszano problemy z baterią w niektórych egzemplarzach BMW i7
5. Tesla Model 3 Long Range 2024 – 549 km
Cena początkowa: 204 480 zł
Marką, której zdecydowanie można przypisać rozkręcenie rewolucji pojazdów elektrycznych, jest Tesla. Znana dziś z dostarczania ekstremalnej mocy i bezpieczeństwa w najbardziej przystępnej cenie, Tesla Model 3 Long Range z 2024 roku utrzymuje reputację marki i zapewnia wyjątkową wydajność za cenę początkową wynoszącą zaledwie 204 480 zł (według aktualnego kursu walutowego).
Dane techniczne
Silnik elektryczny | Podwójny silnik elektryczny z akumulatorem o pojemności 78,1 kWh |
Przekładnia | Automatyczna jednobiegowa |
Moc | 279 KM |
Moment obrotowy | 417 Nm |
Napęd | AWD (napęd na wszystkie koła) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,2 sekundy |
Prędkość maksymalna | 201 km/h |
Zasięg wg. EPA | 548 km (szacowany) |
Model 3 Long Range 2024 oferuje zasięg według EPA na poziomie 548 km, co oznacza aż 111 km więcej niż w przypadku bazowego tylnonapędowego Model 3. Dzięki dwóm silnikom w wersji Long Range, samochód ten zapewnia zarówno lepsze osiągi, jak i większą wydajność niż model bazowy.
Zalety:
- Natychmiastowa moc dzięki dwóm silnikom elektrycznym
- Niskie koszty eksploatacji
- Lekkie i zwrotne prowadzenie
Wady:
- Ogólne wrażenie z jazdy jest nieco twarde
- Tylne siedzenia nie są tak wygodne jak przednie
- Czas ładowania dla Model 3 jest dość długi
4. Mercedes Sedan 2024 – 565 km
Cena początkowa: 402 000 zł
Wraz z bardziej przystępnym cenowo sedanem EQE, Mercedes-Benz EQS z rocznika 2024 stanowi szczyt elektrycznej luksusowej oferty marki Mercedes, którą przeniesiono również na elektrycznego SUV-a o tej samej nazwie. Wracając do sedana EQS, jego cena plasuje się tuż poniżej ceny wyjściowej BMW i7, wynoszącej 104 400 USD.
Dane techniczne
Silnik elektryczny | Silnik synchroniczny z akumulatorem o pojemności 108,4 kWh |
Przekładnia | Automatyczna jednobiegowa |
Moc | 329 KM |
Moment obrotowy | 569 Nm |
Napęd | RWD (tylny) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,9 sekundy |
Prędkość maksymalna | 270 km/h |
Zasięg wg. EPA | 565 km (szacowane) |
W porównaniu do sedana EQE, który jest tańszy o ponad 30 000 dolarów, EQS oferuje znacznie lepsze parametry, czego właśnie można się było spodziewać. Dzięki zasięgowi 565 km szacowanemu przez EPA, sedan EQS plasuje się w czołówce swojego segmentu pod względem oszczędności energii, a także zapewnia najlepsze w swojej klasie luksusowe wnętrze i system informacji-rozrywki. Pojemność akumulatora również wzrasta w EQS, osiągając 108,4 kWh.
Zalety:
- Czterokołowy układ kierowniczy zapewnia doskonałą zwrotność.
- Kabina jest cicha, a jazda płynna.
Wady:
- EQS nie cieszy się renomą niezawodności.
- Pozycja za kierownicą jest nieco niewygodna.
3. Hyundai Ioniq 6 2024 2024 – 580 km
Cena początkowa: 163 500 zł
Nowym graczem na scenie samochodów elektrycznych, który bezpośrednio konkuruje z Teslą Model 3, jest Hyundai Ioniq 6 z rocznika 2024. Samochód ten wyprzedza Teslę w kilku kluczowych aspektach. Ioniq 6 jest również jednym z najbardziej utytułowanych nowych pojazdów elektrycznych ostatnich lat, zdobywając nagrody zarówno dla Światowego Samochodu Elektrycznego, jak i Światowego Samochodu Roku podczas World Car Awards 2023.
Dane techniczne
Silnik elektryczny | Silnik synchroniczny z akumulatorem o pojemności 77,4 kWh |
Przekładnia | Automatyczna jednobiegowa |
Moc | 225 KM |
Moment obrotowy | 352 Nm |
Napęd | AWD (napęd na wszystkie koła) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,2 sekundy |
Prędkość maksymalna | 185 km/h |
Zasięg wg. EPA | 580 km (szacowany) |
Hyundai Ioniq 6 z rocznika 2024 to jeden z najbardziej opłacalnych samochodów elektrycznych na rynku, którego cena zaczyna się od 163 500 zł*. Oferuje on doskonały, szacowany przez EPA zasięg 580 km. Mimo iż jest to jedyny, całkowicie elektryczny sedan w ofercie Hyundaia w 2024 roku, Ioniq 6 idealnie obrazuje potencjał południowokoreańskiej marki na przyszłość, wspierany przez elektryczne SUV-y crossover Ioniq 5 i Kona. Należy zaznaczyć, że zasięg 580 km dotyczy bazowej wersji SE z tylnym napędem.
Zalety:
- Bardzo cicha kabina
- Doskonały zasięg w stosunku do przystępnej ceny
- Szybkie przyspieszenie i responsywne prowadzenie
Wady:
- Ograniczona przestrzeń bagażowa w Ioniq 6
- W tłumaczeniu ceny uwzględniono aktualny kurs walut (stan na 15.04.2024), jednak należy pamiętać, że może się ona różnić w zależności od opcji wyposażenia i momentu zakupu. W tłumaczeniu nie uwzględniono podatku VAT ani innych opłat.
2. Tesla Model S 2024 – 648 km
Cena początkowa: 288 000 zł
Drugi i najdroższy sedan oferowany przez Teslę w 2024 roku to Model S. Cena bazowej wersji z dwoma silnikami i napędem na wszystkie koła zaczyna się od 288 000 zł*. W przeciwieństwie do topowej wersji Plaid z trzema silnikami, która rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 2 sekundy, w tym wariancie priorytetem jest maksymalny zasięg.
Dane techniczne
Silnik elektryczny | Dwa silniki elektryczne z akumulatorem o pojemności 103 kWh |
Przekładnia | Automatyczna jednobiegowa |
Moc | 670 KM |
Moment obrotowy | N/A |
Napęd | AWD (napęd na wszystkie koła) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,1 sekundy |
Prędkość maksymalna | 209 km/h |
Zasięg wg. EPA | 648 km (szacowany) |
Choć osiągi ustępują nieco innym modelom, dwusilnikowy Model S z 2024 roku może się pochwalić imponującym zasięgiem szacowanym przez EPA na 648 km. Umieszcza to Model S na szczycie gamy Tesli w 2024 roku pod względem zasięgu, a pod względem ogólnej wydajności ustępuje jedynie liderowi tego zestawienia. Osiągi wersji dwusilnikowej są nadal imponujące, rozpędzając się od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,1 sekundy i osiągając prędkość maksymalną 209 km/h (ograniczoną).
1. Lucid Air Grand Touring 2024 – 834 km
Cena początkowa: 429 000 zł
Kiedy myślimy o kolejnych producentach samochodów elektrycznych oferujących najwyższy poziom luksusu, Lucid Motors ze swoim sedanem Air zdecydowanie wysuwa się na prowadzenie. Model Lucid Air dostępny jest w czterech wersjach wyposażenia, a Grand Touring został zaprojektowany tak, aby zapewnić maksymalny możliwy zasięg. Cena wyjściowa wynosząca 429 000 zł* czyni go najdroższym modelem na tej liście, ale nie jest to najdroższa wersja Air. Ten tytuł należy do skoncentrowanego na osiągach Air Sapphire, którego cena zaczyna się od 960 000 zł*.
Dane techniczne
Silnik elektryczny | Dwa silniki elektryczne z akumulatorem o pojemności 112 kWh |
Przekładnia | Automatyczna jednobiegowa |
Moc | 819 KM |
Moment obrotowy | 1200 Nm |
Napęd | AWD (napęd na wszystkie koła) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3 sekundy |
Prędkość maksymalna | 270 km/h |
Zasięg wg. EPA | 834 km |
Dzięki imponującemu zasięgowi szacowanemu przez EPA na 834 km, model Lucid Air Grand Touring 2024 plasuje się nie tylko na szczycie segmentu sedanów elektrycznych, ale także może rywalizować o miano lidera z pojazdami z każdego innego segmentu pojazdów elektrycznych. Chociaż nie jest to topowy model pod względem osiągów, Air Grand Touring nadal może pochwalić się oszałamiającą mocą 819 KM i momentem obrotowym 1200 Nm.
Zalety:
- Błyskawiczna moc i przyspieszenie
- Wysoki poziom luksusu we wnętrzu
- Prowadząca w swojej klasie szacowana przez EPA wartość zasięgu dla wersji GT
Wady:
- Silnik elektryczny może być hałaśliwy
- Ograniczona widoczność na zewnątrz
Podzielcie się swoimi refleksjami na temat naszego zestawienia – czy efektywność energetyczna jest dla Was kluczowym czynnikiem przy wyborze samochodu elektrycznego? Czy może wolicie poświęcić nieco zasięgu na rzecz osiągów? Chętnie poznamy Wasze opinie i doświadczenia!
źródło: topspeed.com