Bateria o rekordowej gęstości energii wykorzystuje mangan Elona Muska do uzyskania zasięgu 1200 mil (1931 km) dla pojazdów elektrycznych

Prezes NIO niedawno ukończył test zasięgu w sedanie ET7 o wysokich osiągach, wyposażonym w baterię semi solid-state o pojemności 150 kWh, która pokonała na autostradzie ponad 1046 kilometrów. Ogniwo oferuje gęstość energii 360 Wh/kg z elektrolitem stałym w 95% i jeszcze w tym kwartale trafi do samochodów elektrycznych przeznaczonych do sprzedaży detalicznej.

Tymczasem inny producent baterii, Tailan New Energy, właśnie ogłosił opracowanie baterii solid-state o najwyższej gęstości energii wśród istniejących baterii litowo-trójnikowych [typ baterii litowo-jonowej, w której katoda składa się z mieszanki trzech metali: niklu (Ni), manganu (Mn) i kobaltu (Co)]. Bateria solid-state firmy Tailan ma dwukrotnie większą gęstość energii niż ogniwo 150 kWh NIO i umożliwiałaby pokonanie ponad 1931 kilometrów na jednym ładowaniu.

Podczas gdy baterie solid-state zwykle kojarzone są z gęstością energii rzędu 500 Wh/kg, nowa bateria osiąga rekordową wartość 720 Wh/kg dzięki kilku przełomowym rozwiązaniom technologicznym.

Firma Tailan chwali się, że „zaprezentowana bateria litowo-stałostanowa wykorzystuje wysokonapięciowy materiał katodowy na bazie manganu o długiej żywotności”, a ponadto „aby rozwiązać problem impedancji na styku faz w baterii stałostanowej, wyposażono ją również w unikatowy wysokowydajny kompozytowy elektrolit stały tlenkowy firmy Tailan New Energy”.

Nowa bateria solid-stateo rekordowej gęstości energii 720 Wh/kg to jednak nie wszystko. Jednocześnie firma Tailan New Energy poprawia zdolność migracji naładowanych cząstek wewnątrz katody poprzez budowę wydajnej sieci przenoszenia jonów i elektronów. Używa również samodzielnie opracowanych elastycznych materiałów warstwy granicznej, aby skutecznie zmniejszyć impedancję międzyfazową, a jednocześnie poprawić stabilność interfejsu. Dzięki temu kompleksowo poprawiono ogólną wydajność baterii i oczekuje się, że zasadniczo rozwiąże się problemy z trwałością baterii i obawy dotyczące bezpieczeństwa, które są typowe dla tradycyjnych baterii litowo-jonowych.

Chiny stawiają wszystko na rozwój baterii solid-state, aby złagodzić problemy z zasięgiem pojazdów elektrycznych i lęk separacyjny związany z ładowaniem. W tym celu najwięksi na świecie producenci baterii do pojazdów elektrycznych utworzyli tam specjalną grupę roboczą ds. produkcji.

Przemysł pojazdów elektrycznych w Chinach ma według prognoz uzyskać dostęp do 500 GWh mocy produkcyjnej baterii stałostanowych w ciągu najbliższych kilku lat, co budzi obawy nawet o nadpodaż.

źródło: notebookcheck.net

cookies-szare
Serwis używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej Polityka Prywatności.