W Chinach zwodowano największy na świecie elektryczny statek kontenerowy

W Chinach, największy na świecie bateryjny statek kontenerowy rozpoczął regularne rejsy między Szanghajem a Nankinem. Trasa obejmuje prawie 1000 kilometrów wzdłuż rzeki Jangcy – bez konieczności ładowania po drodze.

Dzięki napędowi elektrycznemu na baterie, statek kontenerowy ma oszczędzać 3900 kilogramów paliwa na każde 100 mil morskich (185,2 km) i redukować emisję CO2 o 12,4 tony. Przekładając to na standardową trasę wynoszącą 965 kilometrów wzdłuż Jangcy między Szanghajem a Nankinem, oznacza to oszczędność paliwa obliczoną na ponad 20 000 ton – w praktyce oczywiście zużycie paliwa w żegludze śródlądowej zależy od tego, czy statek płynie z prądem, czy pod prąd.

Ładowność Greenwater 01 wynosi 700 TEU, przy czym jeden TEU odpowiada standardowemu kontenerowi 20-stopowemu. Według Cosco oznacza to, że Greenwater 01 ustanawia światowe rekordy nie tylko pod względem długości, szerokości i ładowności statku bateryjno-elektrycznego, ale również pod względem pojemności kontenerów.

„700-TEU-owy statek kontenerowy na napęd elektryczny jest pierwszym na świecie dużym, całkowicie bateryjnym statkiem kontenerowym przeznaczonym do transportu długodystansowego” – pisał Cosco Shipping w marcu 2023 roku. „Po wybudowaniu ta seria statków zostanie uruchomiona na rzece Jangcy. Realizacja tego projektu umożliwi ekologiczną modernizację 'złotego szlaku' oraz dostarczy doświadczeń i rozwiązań kluczowych przedsiębiorstw państwowych dla chińskiej żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej w celu zmniejszenia emisji.”

Według Cosco projekt na rzece Jangcy będzie służył jako model dla przyszłych ekologicznych projektów żeglugowych. Firma rozpoczęła już budowę drugiego elektrycznego statku kontenerowego w maju ubiegłego roku.

źródło: electrive.com

cookies-szare
Serwis używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej Polityka Prywatności.