W tym artykule wyjaśnimy różne rodzaje mocy i ich wpływ na prędkość, z jaką można ładować samochód elektryczny.
Jakie są rodzaje energii elektrycznej?
Istnieją dwa różne rodzaje ładowania, AC (prąd zmienny) i DC (prąd stały). Zasilanie elektryczne w Twoim domu to prąd zmienny. Ładowanie prądem zmiennym jest zwykle stosowane w domu, a prądem stałym na ulicy, w biurach i często na stacjach paliw.
Dlaczego jestem ograniczony w tym, jak szybko mogę naładować samochód elektryczny w domu?
Prąd w akumulatorze samochodowym to prąd stały. Kiedy używasz domowej ładowarki EV, prąd zmienny jest przesyłany do samochodu z domowej sieci elektrycznej, a OBC (ładowarka pokładowa) w samochodzie przekształca prąd zmienny w prąd stały, który ładuje akumulator pojazdu elektrycznego.
Ogranicza to prędkość z jaką ładuje się akumulator samochodowy, ponieważ różne pojazdy elektryczne mają OBC o różnych możliwościach. Na przykład Jaguar I-PACE ma moc OBC o mocy 7,4 kW. Oznacza to, że maksymalnie można ładować prądem zmiennym 7,4 kW. Nawet jeśli Twój domowy punkt ładowania może ładować z mocą 22 kW, I-PACE może się ładować tylko z mocą 7,4 kW. Renault Zoe może się ładować z mocą 22 kW.
W ładowarce prądu stałego (w biurach i publicznych punktach ładowania) punkt ładowania przekształca prąd zmienny w prąd stały, zanim dotrze do akumulatora samochodowego. Oznacza to, że samochód nie potrzebuje OBC do konwersji prądu z AC na DC, dzięki czemu może ładować się znacznie szybciej niż w domowym punkcie ładowania. Jaguar I-PACE na ładowaniu DC może się ładować do 100 kW. Tesla Model X może się ładować do 145 kW. Ten rodzaj ładowania nazywa się szybkim ładowaniem.
Dlaczego nie wszystkie EV ładują się z dużą szybkością podczas ładowania w domu?
Istnieje wiele powodów dla których różne modele pojazdów elektrycznych ładują się w różnym tempie. Obejmują one koszt OBC, dostępne miejsce na akumulator oraz im szybciej ładujesz EV, tym więcej uszkodzeń zostaje wyrządzonych akumulatorowi.
Na przykład nowa Tesla Model X jest reklamowana jako mająca moc 100 kW, ale w rzeczywistości ma większą baterię niż ta. Oprogramowanie początkowo nie pozwala na wykorzystanie ostatnich 10%, ale z czasem pozwala na coraz większe zużycie baterii. W ten sposób Tesla oferuje gwarancję na baterię i samochód przez osiem lat, pozwalając Ci z czasem zużywać więcej baterii. Wydajność baterii spada, ale oprogramowanie pozwala na jej większe wykorzystanie.
Dlaczego nie mogę mieć w domu ładowania DC?
Jeśli możesz ładować samochód elektryczny znacznie szybciej w publicznym punkcie ładowania, ponieważ punkt ładowania konwertuje prąd zmienny na prąd stały zanim dotrze do pojazdu, dlaczego nie możesz mieć ładowania prądem stałym w domu i cieszyć się wyższymi prędkościami ładowania?
Istnieje kilka przyczyn takiego stanu rzeczy:
1. Masz ograniczoną moc w domu – ogranicza Cię ilość energii w Twoim domu. Nie możesz również używać więcej niż 50% swojej mocy do ładowania w domu, ponieważ masz inne urządzenia, które również korzystają z zasilacza, dlatego nie możesz naładować samochodu 100 kW przy użyciu domowego zasilacza.
2. Punkty ładowania DC są dużo droższe.
3. Do ładowania powyżej 7kW potrzebny jest zasilacz trójfazowy. Większość nieruchomości mieszkalnych korzysta z zasilania jednofazowego, co oznacza, że większość domowych punktów ładowania ładuje się z mocą 3,7 kW lub 7 kW. Aby zapoznać się z różnicą między ładowaniem jednofazowym a trójfazowym AC, zobacz wyjaśnienie poniżej.
Jaka jest różnica między zasilaniem jednofazowym, a trójfazowym?
Zasilanie AC dzieli się na jednofazowe i trójfazowe. W zasilaniu jednofazowym moc przepływa przez jeden przewód. Moc w zasilaniu trójfazowym przepływa przez trzy przewody, co oznacza, że zasilanie trójfazowe ma większą zdolność przenoszenia mocy niż jednofazowe. Większość ustawień przemysłowych i biznesowych korzysta z prądu trójfazowego, podczas gdy większość domów używa prądu jednofazowego, ponieważ urządzenia domowe wymagają mniej energii. Zasilanie trójfazowe ma możliwość obsługi znacznie większych obciążeń niż zasilanie jednofazowe.
Trójfazowe ładowanie prądem przemiennym może ładować do 22 kW, ale modernizacja zasilania domowego z jednofazowego na trójfazowe jest kosztowna.
Jak mogę sprawdzić, czy mam w domu zasilanie jedno lub trójfazowe?
Możesz użyć tych zdjęć, aby zdiagnozować, czy masz zasilanie jednofazowe, czy trójfazowe.
Zasilanie energią elektryczną jednofazową:
Zasilanie energią elektryczną trójfazową:
Jakie rodzaje wtyczek do ładowania są dostępne dla pojazdów elektrycznych?
Istnieją różne rodzaje wtyczek do ładowania pojazdów elektrycznych. Są one znane jako Typ 1 i Typ 2. Typ 1 jest używany w amerykańskich i japońskich pojazdach elektrycznych, a Typ 2 jest używany w europejskich pojazdach elektrycznych.
Jakie są najbardziej popularne rodzaje złączy?
Dla złączy AC:
- Amerykański typ 1 (SAE J1772)
- Europejski typ 2 (Mennekes, IEC 62196)
Dla złączy DC:
- Europejski kombinowany system ładowania (CCS lub „Combo”)
- Japońskie JEVS (CHAdeMO)
- Opatentowane złącze doładowania Tesli
Którego gniazda powinienem użyć?
Port wlotowy pojazdu i typ ładowarki określą używane gniazdo. Szybkie ładowarki wykorzystują złącza CHAdeMO, CCS lub Type 2. Szybkie i wolne jednostki (takie jak domowe punkty ładowania) zwykle korzystają z gniazd typu 2, typu 1.
Europejskie pojazdy elektryczne (takie jak Audi, BMW, Renault, Mercedes, VW i Volvo) zwykle mają wloty typu 2 i szybki standard CCS. Producenci Nissana i Mitsubishi zwykle używają złącza typu 1 i wlotu CHAdeMO. Hyundai Ioniq Electric i Toyota Prius Plug-In wykorzystują złącza typu 2.