Samochody elektryczne mogą w tym roku przewyższyć liczbę wszystkich samochodów spalinowych w Norwegii

Samochody z silnikiem diesla nadal dominują na norweskich drogach, gdzie zarejestrowano lokalnie 1,068 miliona pojazdów.

  • Do 2029 roku samochody elektryczne zasilane bateriami mogą wyprzedzić zarówno pojazdy benzynowe, jak i te z silnikiem diesla na norweskich drogach.
  • Ponad 90% nowo sprzedawanych samochodów w kraju to pojazdy BEV.
  • Obecnie na norweskich drogach porusza się ponad 700 000 samochodów BEV.

Samochody elektryczne zasilane bateriami na drogach Norwegii wkrótce mogą wyprzedzić pojazdy napędzane benzyną, ale może to potrwać trzy lub cztery lata, zanim przewyższą liczbą samochody z silnikiem diesla. Norwegia pozostaje liderem w sprzedaży samochodów elektrycznych zasilanych bateriami i od początku tego roku około 90% wszystkich nowych pojazdów sprzedanych w kraju było pojazdami BEV. Kraj ten dąży również do zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikami benzynowymi i diesla do 2025 roku, stając się tym samym pierwszym krajem, który podejmuje takie działanie.

W ostatnich latach sprzedaż nowych samochodów BEV w Norwegii łatwo przewyższyła sprzedaż modeli z silnikami benzynowymi i diesla. Dane norweskiej Administracji Dróg Publicznych pokazują, że na drogach kraju znajduje się około 776 003 samochodów z silnikiem benzynowym, 1 068 929 pojazdów z silnikiem diesla, 339 724 hybryd oraz 700 358 samochodów BEV. Starszy badacz z think-tanku CICERO, Robbie Andrew, w rozmowie z agencją Reuters stwierdził, że samochody BEV wkrótce przewyższą liczbą samochodów z silnikiem benzynowym.

„Jeśli ten trend będzie kontynuowany przez kolejne 12 miesięcy, a biorąc pod uwagę, że sprzedaż samochodów z czystym napędem benzynowym jest teraz znikoma, za rok o tej porze będzie więcej samochodów BEV na drogach niż samochodów z czystym napędem benzynowym” Dodał, że może minąć jeszcze kilka lat, zanim samochody BEV wyprzedzą samochody z silnikami diesla na norweskich drogach. Samochody BEV mogą przewyższyć łączną liczbę samochodów benzynowych i diesla w kraju już w 2029 roku.

W styczniu samochody elektryczne BEV stanowiły 92,1% wszystkich nowych samochodów sprzedanych w Norwegii. Ten odsetek nieco spadł w marcu do 89,3%, częściowo z powodu wzrostu stóp procentowych i cięć w zwolnieniach podatkowych. W 2023 roku rząd zlikwidował zwolnienie z podatku VAT na samochody BEV, które kosztowały więcej niż 500 000 norweskich koron (~46 700 USD), co sprawiło, że stały się one droższe. Pomimo tej zmiany, zwolnienia podatkowe dla samochodów BEV nadal kosztowały norweski rząd 43 miliardy koron (~3,95 miliarda USD) w ubiegłym roku.

źródło: carscoops.com

cookies-szare
Serwis używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej Polityka Prywatności.