Elektryfikacja dróg: Nowe innowacje zmieniają oblicze transportu elektrycznego

W dzisiejszych czasach rozwój technologii elektrycznych pojazdów staje się kluczowym obszarem innowacji. Miasta na całym świecie poszukują nowych, efektywnych rozwiązań infrastrukturalnych. Oto kilka fascynujących projektów, które zmieniają sposób, w jaki patrzymy na ładowanie pojazdów elektrycznych.

1. Elektryfikowana droga w Detroit – Nowa era ładowania podczas jazdy

Detroit wprowadził pierwszą zelektryfikowaną drogę w Stanach Zjednoczonych, co umożliwia ładowanie pojazdów elektrycznych podczas jazdy. Technologia ta wykorzystuje miedziane cewki indukcyjne pod powierzchnią ulicy. Umożliwia to pojazdom elektrycznym ładowanie podczas jazdy, postoju lub parkowania nad odpowiednimi cewkami. Projekt jest częścią inicjatywy firmy Electreon z Izraela, mającej na celu rozwijanie technologii i infrastruktury dla pojazdów elektrycznych.

2. EVolution Road – Droga, która ładowanie pojazdów elektrycznych stawia na nowy poziom

Projekt EVolution Road, realizowany przez Solaris Sverige AB w Szwecji. Innowacyjna droga, która umożliwia ładowanie baterii pojazdów elektrycznych zarówno podczas jazdy, jak i postoju. Projekt przewidziany na co najmniej 3 lata ma wartość 9 mln euro. Obejmuje budowę odcinka drogi w Lund, gdzie specjalnie dostosowany trolejbus przetestuje możliwości ładowania w ruchu. To rozwiązanie ma potencjał zmniejszenia kosztów zakupu i eksploatacji pojazdów elektrycznych oraz skrócenia czasu ładowania.

3. Elektryczna autostrada w Szwecji – Ładowanie pojazdów w ruchu

Szwecja planuje budowę pierwszej na świecie autostrady dla samochodów elektrycznych, umożliwiającej ładowanie pojazdów w ruchu. Autostrada E20 łącząca główne miasta kraju stanie się pionierską drogą, pozwalającą na ładowanie pojazdów elektrycznych bez konieczności zatrzymywania się. Szwecja nawiązała współpracę z innymi krajami europejskimi, aby dzielić się doświadczeniami z zelektryfikowanych dróg.

4. Droga ładująca auta elektryczne – Nowa era transportu zasilanego energią bezprzewodową

Izraelski startup Electreon zapoczątkował rewolucję w transporcie elektrycznym, wprowadzając system drogowy ładujący autobusy i ciężarówki elektryczne. Działa on już od 2018 roku na Szwedzkiej Gotlandii. Ma na celu minimalizację rozmiaru baterii, oszczędność czasu, brak ograniczeń zasięgu pojazdów oraz wykorzystanie istniejącej infrastruktury. System oparty na miedzianych kręgach pod asfaltem umożliwia ładowanie pojazdów elektrycznych bez konieczności zatrzymywania się.

5. Zalety indukcyjnego ładowania

  • Minimalizacja rozmiaru baterii: Dzięki temu pojazdy elektryczne stają się tańsze, lżejsze, bardziej wydajne, a także oferują więcej miejsca dla pasażerów i ładunku.
  • Oszczędność czasu: Brak konieczności ładowania pojazdu na stacji przekłada się na oszczędność czasu dla użytkowników.
  • Brak ograniczeń zasięgu pojazdów: W pełni zelektryfikowane drogi umożliwiają autonomicznym pojazdom poruszanie się praktycznie bez ograniczeń, eliminując potrzebę częstego ładowania.
  • Uniwersalność ładowania: Technologia ta tworzy jedną platformę ładowania, co umożliwia naładowanie każdego pojazdu elektrycznego, co jest praktyczne i wygodne.
  • Wykorzystanie istniejącej infrastruktury: Dzięki temu nie ma konieczności budowy nowej infrastruktury sieciowej i stacji transformatorowych, co przyspiesza adaptację systemu.
  • Minimalizacja zanieczyszczeń: Elektryfikacja prowadzi do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, co przyczynia się do ograniczenia zanieczyszczeń środowiska.
  • Wsparcie dla energii odnawialnej: Indukcyjne ładowanie łączy się z wieloma stacjami energii odnawialnej wzdłuż drogi, co wspiera zrównoważone i rozproszone źródła energii.

Przykładem ilustrującym te korzyści może być tor zlokalizowany we Włoszech, znany jako „Arena Przyszłości” (Arena del Futuro).

W Chiari we Włoszech stworzono innowacyjną drogę o nazwie „Arena Przyszłości”, zdolną do bezprzewodowego ładowania samochodów elektrycznych. Po udanych testach na torze „Arena del Futuro”, firma zaprezentowała efektywność transferu energii bezpośrednio do pojazdów poprzez system cewek wbudowanych w nawierzchnię. Ten unikalny system umożliwia ładowanie samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów bez konieczności zatrzymywania się na stacjach ładowania. Warto dodać, że technologia ta może być dostosowana do wszelkiego rodzaju pojazdów, wyposażonych w dedykowany „odbiornik”, przekazujący energię z infrastruktury drogowej bezpośrednio do silnika elektrycznego, co zwiększa zasięg pojazdu i jednocześnie oszczędza energię akumulatora.

Podsumowanie

Podsumowując, te innowacyjne projekty zmieniają oblicze transportu elektrycznego, przyspieszając adaptację pojazdów z napędem elektrycznym oraz rozwój infrastruktury wspierającej tę technologię. Elektryfikacja dróg staje się kluczowym krokiem w kierunku zrównoważonej i efektywnej mobilności.

cookies-szare
Serwis używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej Polityka Prywatności.